انواع روش های شارژ گاز کولر گازی و علائم کمبود گاز به چه صورت است؟  - انجمن شهرسازی ایران

انواع روش های شارژ گاز کولر گازی و علائم کمبود گاز به چه صورت است؟ 

صفحه اصلی > آگهی : انواع روش های شارژ گاز کولر گازی و علائم کمبود گاز به چه صورت است؟ 
انواع روش های شارژ گاز کولر گازی و علائم کمبود گاز به چه صورت است؟ 

انواع روش های شارژ گاز کولر گازی و علائم کمبود گاز به چه صورت است؟ تقریبا بیشتر دستگاه های تهویه مطبوع، از جمله کولرهای گازی، برای انجام عمل تهویه و خنک کردن محیط از گازهای فریونی مانند R22 ،R410A ،R407A و… استفاده می کنند. کمبود این مبردها یا سیال های خنک کننده که اصطلاحا گاز خوانده می شوند، یا نبود آن ها در سیستم کولر گازی، تمامی سیکل سرمایش را مختل کرده و با مشکلات جدی مواجه می کند. در این مقاله انواع روش های شارژ گاز کولر گازی به صورت کامل بیان شده است.

بیشتر بخوانید:نمایندگی تعمیر کولر گازی در تهران با گارانتی یکساله شما با خواندن این موضوع اطلاعات زیادی راجب به کولر گازی کسب میکنید.

انواع روش های شارژ گاز کولر گازی

امروزه شارژ گاز کولر گازی که توسط تکنسین‌های حرفه‌ای انجام می‌شود، معمولا بصورت وزنی و به کمک ترازو انجام می‌گیرد. با این حال در این قسمت تمامی روش های موجود برای شارژ گاز ارائه شده است:

1. شارژ گاز وزنی با ترازو

بهترین و اصولی‌ترین روش ممکن برای شارژ گاز کولر گازی، شارژ گاز وزنی است. در این روش مقدار گازی که باید درون سیستم شارژ شود، به کمک ترازوهای مخصوصی وزن شده و سپس عملیات شارژ گاز انجام می‌شود.

بطور مثال:

  • در صورتی که کولر گازی به نیم کیلوگرم گاز مبرد برای عملکرد صحیح خود احتیاج دارد و فاصله لوله کشی شده میان پنل داخلی و خارجی کولر که در حالت نرمال بوده، در حدود 5 متر باشد، مقدار نیم کیلوگرم گاز مبرد به کمک ترازو وزن شده و به داخل سیستم پمپ می شود.
  • همچنین در حالتی که فاصله لوله کشی اضافه گردد، با توجه به یک استاندارد کلی، برای هر متر اضافه شده مقدار گازی که باید اضافه گردد تا راندمان کاری دستگاه افت نکند، 20 گرم تعیین شده است.
  • این بدان معنی بوده که اگر 7 متر لوله کشی میان دو تکه پنل کولر گازی اسپلیت انجام شده است، مقدار گاز موجود در سیستم باید به اندازه 40 گرم از مقدار تعیین شده اولیه برای کارکرد نرمال (بر روی برچسب فنی کولر یا پلاک آن نوشته می‌شود) اضافه شود.
  • اگر این مقدار را نیم کیلو گرم در نظر بگیریم، حال به 540 گرم گاز مبرد احتیاج است که این مقدار را توسط ترازوی وزنی مشخص می‌کنند.

انواع روش های شارژ گاز کولر گازی و علائم کمبود گاز به چه صورت است؟

2. روش های شارژ گاز کولر گازی، شارژ گاز آمپری

در این روش میزان شارژ گاز کولر گازی بر اساس مقدار آمپری که با اتصال آمپرمتر به کولر بدست می آید، تعیین می شود. هر وسیله الکتریکی دارای یک میزان مصرفی برق و یک آمپراژ مصرفی است.

تکنسین تعمیر کولر گازی، می‌داند که در صورتی که عملکرد کولر گازی صحیح و اصولی باشد، بدین معنا که مقدار گاز موجود در سیستم درست و به اندازه است، مقدار آمپر مصرفی کولر گازی چه عددی خواهد بود (میزان نوشته شده بر روی برچسب فنی کولر).

  • با توجه به این امر و با اندازه گیری آمپر مصرفی کولر، میزان گاز موجود در سیستم تنظیم می‌شود.
  • برای اینکار یک آمپر متر کلمپ را به یکی از سیم‌های ورودی کمپرسور وصل می‌کنیم.
  • کولر را روشن کرده و به عدد آمپر متر نگاه می‌کنیم.
  • اگر کمتر از عدد نوشته شده بر روی پلاک دستگاه باشد، میزان گاز کمتر و اگز بیشتر باشد، گاز اضافی در سیستم داریم.

3. شارژ گاز به وسیله گیج مانوفیلد و جدول دمایی

شارژ گاز کولر گازی به روش گیج مانوفیلد و جدول دمایی به صورت زیر است:

  1. در این روش برای شارژ گاز کولر گازی، تکنسین دمای هوای اطراف پنل داخلی (اواپراتور) و دمای هوای اطراف پنل خارجی (کندانسور) را بدست آورده و با استفاده از جدولی که توسط تولید کنندگان گاز کولر تهیه می‌شود، میزان فشار گاز کولر گازی را برای دو دما بدست می‌آورد.
  2. سپس با اتصال گیج مانوفیلد که برای سنجش فشار به کار می‌رود، شارژ گاز کولر گازی تا رسیدن به فشار مورد نظر انجام می‌شود. (این روش چندان قابل اعتماد نبوده و درصد خطای بالایی دارد.)

در تصاویر زیر، جدول مربوط به دو گاز R22 و R410a قابل مشاهده است، همانطور که واضح است:

  • ابتدا دمای محیط بیرونی و داخلی را یافته و سپس محل تقاطع این دو ردیف را پیدا می‌کنید.
  • عددی که بدست می آید، میزان فشار گاز موجود در سیستم را برای 5 متر لوله مشخص می‌کند.
  • توجه به این نکته بسیار مهم است! اگر کمبود گاز کولر گازی زیاد باشد و شما به این مساله بی توجه باشید، علاوه بر افت عملکردی قابل توجه، روغن کولر گازی به سرعت فاسد شده و در دراز مدت سبب از کار افتادن کمپرسور نیز می‌شود.

انواع روش های شارژ گاز کولر گازی و علائم کمبود گاز به چه صورت است؟

انواع حالت های شارژ گاز

به طور کلی سه حالت برای شارژ گاز کولر وجود دارد. همچنین به یک تعبیر دیگر می توان این چنین گفت که در 3 حالت کولر گازی به شارژ گاز نیاز دارد:

1. شارژ گاز کولری که تازه نصب شده است

زمانی که یک کولر گازی را به تازگی خریداری می کنید، معمولا به اندازه 5 متر لوله، گاز مبرد داخل سیستم کندانسور محبوس شده است.

پس از اتمام نصب کولر گازی بطور کامل، می بایست سیستم را وکیوم کرده و زمانی که از عدم وجود هوا و رطوبت در داخل سیستم مطمئن شدید، می توانید شیر سرویس را باز کرده و گاز را به کل سیستم منتقل کنید.

البته باید به این نکته توجه کنید که مقدار گاز شرکتی که در سیستم وجود دارد، معمولا فقط برای 5 متر لوله کافیست. بنابراین در صورتی که لوله کشی اضافی برای نصب کولر گازی به کار رفته است، باید مقدار گاز را هم به همان نسبت اضافه کرد.

1. شارژ گاز کولری که تازه نصب شده است

2. کولر گازی کاملا فاقد گاز است

پیش از هر چیزی، ممکن است این سوال به ذهنتان برسد که چطور می توان از میزان گاز موجود در کولر گازی اطلاع یافت؟ روش تشخیص میزان گاز موجود در کولر گازی به چه صورت است؟

  • یکی از روش‌های تشخیص وجود و یا عدم وجود گاز در کولر گازی، فشار دادن شیر سرویس است.
  • با فشار دادن شیر سرویس، در صورت وجود گاز در سیستم، گاز بیرون زده و قابل تشخیص است.
  • در غیر اینصورت، می‌بایست شارژ گاز انجام شود.
  • در این شرایط مراحل شارژ گاز کولر گازی اسپیلت به این صورت است که قبل از شروع به شارژ گاز، ابتدا می بایست سیستم به طور کامل وکیوم شده و هرگونه رطوبت و هوایی از سیستم حذف گردد.
  • سپس باید به دنبال علت نشتی گاز کولر گازی باشید و این مشکل را برطرف کنید.
  • توجه کنید که در صورت عدم نشت یابی، ممکن است پس از چند روز مجددا گاز کولر گازی تخلیه شده و هزینه شارژ مجدد را برای شما به بار آورد!
  • پس از رفع مشکل نشتی، پلاکی که روی کولر گازی حک شده و مقدار گاز موجود در کولر گازی را به ازای 5 متر لوله به کار رفته در نصب مشخص می‌کند، بخوانید و به کمک ترازو این مقدار گاز مبرد را وزن کنید.
  • در صورت به کار رفتن لوله اضافی نیز، مقدار گاز اضافی لازم را محاسبه و به گاز اولیه اضافه کنید.
  • اگر از مقدار دقیق طول لوله کشی به کار رفته برای نصب کولر گازی اطلاع ندارید، می‌توانید از روش های دیگر شارژ گاز استفاده کنید.

دیدگاهی ثبت نشده است

دیدگاهتان را بنویسید

لطفاً پیش از ارسال نظر، خلاصه قوانین زیر را مطالعه کنید:

  • فارسی بنویسید، از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • تجربیات شما می تواند در تصمیم گیری سایر کاربران جهت خریداری محصولات مفید باشد ، لطفاً اطلاعات مفید و مربوط به محصول فوق را با توجه به تجربیات خود به اشتراک بگذارید.
  • در هر دیدگاه می توانید حداکثر 5 مورد نقاط قوت و ضعف محصول را ثبت کنید.
  • از ارسال لینک‌ و اطلاعات شخصی از قبیل تلفن، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی خودداری کنید.
  • از بکار بردن کلمات و اصطلاحاتی که محتوای نامناسب و توهین آمیز و قومیتی دارند خودداری کنید.
  • اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.
تکنیک درخت حل مسائل: راهی جهت حل مسائل پیچیده

تکنیک درخت حل مسائل: راهی جهت حل مسائل پیچیده

مقدمه:تکنیک درخت حل مسائل یک روش قدرتمند برای حل مسائل پیچیده است که در مختلف زمینه‌های علمی و فنی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این تکنیک ابتدا مسئله را به شکل یک درخت…

انواع روش های شارژ گاز کولر گازی و علائم کمبود گاز به چه صورت است؟ 

انواع روش های شارژ گاز کولر گازی و علائم کمبود گاز به چه صورت است؟ 

انواع روش های شارژ گاز کولر گازی و علائم کمبود گاز به چه صورت است؟ تقریبا بیشتر دستگاه های تهویه مطبوع، از جمله کولرهای گازی، برای انجام عمل تهویه و خنک کردن…

کنفرانس ملی معماری، شهرسازی، هنر، طراحی صنعتی، ساخت و فناوری حکمت بنیان || نمایه ISC

کنفرانس ملی معماری، شهرسازی، هنر، طراحی صنعتی، ساخت و فناوری حکمت بنیان || نمایه ISC

✅کنفرانس ملی معماری، شهرسازی، هنر، طراحی صنعتی، ساخت و فناوری حکمت بنیان || نمایه ISC 🗓۱۸ مرداد ماه ۱۴۰۳www.icahu.com🎓برگزار کننده:دانشگاه هنر اسلامی تبریز باهمکاری دانشگاه های علم و صنعت، شهید بهشتی، الزهرا،…

LEGEND

انواع روش های شارژ گاز کولر گازی و علائم کمبود گاز به چه صورت است؟ 
عنوان
ارسال کننده
تاریخ
برچسب
برچسب ها :
زمان فعلی
مقیاس مطالعه

سبد خرید شما

موردی یافت نشد
جمع فرعی تومان0
حمل دریایی تومان0
مالیات تومان0
جمع تومان0
0
دریافت نوتیفیکیشن از Urbanity.ir آیا می خواهید از جدید ترین مطالب و آموزش ها و تخفیف ها بدون سر زدن به سایت باخبر شوید؟ خیر بله