قانون تاسيس شورايعالي شهرسازي و معماري ايران مصوب 1351 - انجمن شهرسازی ایران

قانون تاسيس شورايعالي شهرسازي و معماري ايران مصوب 1351

صفحه اصلی > قوانین شهری : قانون تاسيس شورايعالي شهرسازي و معماري ايران مصوب 1351
قانون تاسيس شورايعالي شهرسازي و معماري ايران مصوب 1351

ماده 1

براي هماهنگ كردن برنامه هاي شهرسازي به منظور ايجاد محيط زيست بهتر براي مردم، همچنين به منظور اعتلاي هنر معماري ايران و رعايت سبك‌هاي مختلف معما‌ري سنتي و ملي و ارائة ضوابط و جنبه هاي اصيل آن با در نظر گرفتن روش‌هاي نوين علمي و فني و در نتيجه يافتن شيوه هاي اصولي و مناسب ساختماني در مناطق مختلف كشور با توجه به شرايط اقليمي و طرز زندگي و مقتضيات محلي، شورايعالي شهرسازي و معماري ايران تأسيس ميشود.

 

ماده 2

وظائف شورايعالي شهرسازي و معماري ايران به شرح زير است:

1- بررسي پيشنهادهاي لازم در مورد سياست كلي شهرسازي براي طرح در هئيت وزيران.

2- اظهار نظر نسبت به پيشنهادها و لوايح شهرسازي و مقررات مربوط به طرحهاي جامعه شهري كه شامل منطقه بندي ـ نحوه استفاده از زمين ـ تعيين مناطق صنعتي بازرگاني اداري ـ مسكوني ـ تأسيسات عمومي ـ فضاي سبز و ساير نيازمنديهاي عمومي شهر ميباشد.

3- بررسي و تصويب نهائي طرحهاي جامع شهري و تغييرات آنها خارج از نقشه هاي تفصيلي.

4- تصويب معيارها و ضوابط و آئين نامه هاي شهرسازي

 

ماده 3

اعضاي شورايعالي شهرسازي و معماري ايران عبارتند از:

1- وزير مسكن و شهرسازي

2- وزير كشور

3- وزير صنايع

4- وزير فرهنگ و آموزش عالي

5- وزير ارشاد اسلامي

6- وزير نيرو

7- وزير كشاورزي

8- وزير دفاع و پشتيباني

9- وزير جهادسازندگي

10- رئيس سازمان برنامه و بودجه

11- رئيس سازمان حفاظت محيط زيست.

12- وزير راه و ترابري.

13- يك نفر از اعضاي كميسيون مسكن و شهرسازي و راه و ترابري مجلس شوراي اسلامي به پيشنهاد كميسيون و انتخاب مجلس به عنوان ناظر در جلسات شورايعالي شهرسازي و معماري شركت خواهد كرد.

تبصره 1ـ در مورد بررسي طرحهاي جامع شهري و تغييرات آنها نظرات استاندارد و شوراي شهرستان و شوراي شهر 2 و شهردار و كارشناسان ذيصلاحيت كسب و مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

تبصره 2ـ جلسات شورا با حضور اكثريت اعضاء رسميت خواهد داشت و تصميمات شورا با حداقل 6 رأي معتبر خواهد بود.

تبصره 3ـ در صورتي كه هر يك از اعضاي شورا نتوانند شخصاً در هر يك از جلسات شورا شركت كند يكي از معاونان خود را به شورا اعزام خواهد داشت.

 

ماده 4

وزارت آباداني و مسكن به جاي دبيرخانه شورايعالي شهرسازي در تشكيلات خود واحدي ايجاد ميكند كه تحت نظر معاون شهرسازي و معماري آن وزارت وظايف زير را انجام دهد.

1-4- بررسي و اظهار نظر در مورد طرحهاي جامع شهري از طريق كميته هاي فني كه اعضاي آن به انتخاب اعضاي شورايعالي و مؤسسات ذيربط تعيين ميشوند.

2-4- تهيه معيارها و ضوابط آئين نامه هاي شهرسازي.

3-4- نظارت در تهيه طرحهاي جامع و تفصيلي و جلب نظر شوراي شهر و شهرداري مربوط در حين تهيه طرحهاي تفصيلي.

4-4- نظارت در اجراي مراحل مختلف طرحهاي تفصيلي شهري.

5-4- ابلاغ مصوبات شورايعالي شهرسازي و معماري ايران به وزارتخانه ها و سازمانهاي مسئول در ارشاد و راهنمايي دستگاههاي مربوط در مورد مسائل ناشي از اجراي طرحهاي جامع شهري.

6-4- ايجاد يك مركز مطالعاتي و تحقيقاتي شهرسازي و معماري.

7-4- جمع آوري اطلاعات و آمار اقتصادي و اجتماعي و شهرسازي و معماري.

8-4- تشكيل نمايشگاهها از كارهاي مختلف معماري و شهرسازي با همكاري سازمانهاي مربوط و انجام مسابقات شهرسازي و معماري و تشكيل كنفرانسهاي لازم به منظور نيل به هدفهاي مذكور در اين قانون

 

ماده 5

بررسي و تصويب طرحهاي تفصيلي شهري و تغييرات آنها در هر استان به وسيلة كميسيوني به رياست استاندار به عضويت رئيس شوراي شهرستان و شهردار و نمايندگان وزارت فرهنگ و آموزش عالي و مسكن و شهرسازي و نماينده مهندس مشاور تهيه كننده طرح و عضويت نماينده وزارت كشاورزي انجام ميشود. آن قسمت از نقشه هاي تفصيلي كه به تصويب شوراي شهر برسد براي شهردار لازم الاجرا خواهد بود. تغييرات نقشه هاي تفصيلي اگر در اساس طرح جامع شهري مؤثر باشد بايد به تأييد شوراي عالي شهرسازي برسد.

تبصره اصلاحي مصوب 25/9/65 مجلس شوراي اسلامي.

تبصره ـ بررسي و تصويب طرحهاي تفصيلي شهري و تغييرات آنها در شهر تهران به عهده كميسيوني مركب از نمايندگان وزراء مسكن و شهرسازي، كشور، نيرو (در حد معاونت مربوطه) سرپرست سازمان حفاظت محيط زيست و شهردار تهران يا نماينده تام الاختيار او و رئيس شوراي شهر تهران ميباشد. محل دبيرخانه كميسيون در شهرداري و دبير آن شهردار تهران و يا نماينده تام الاختيار او خواهد بود و جلسات آن با حضور اكثريت اعضاء رسميت يافته و تصميمات كميسيون حداقل با 4 رأي موافق معتبر است ضمناً تا تشكيل شوراهاي شهر نماينده وزير كشور به عنوان قائم مقامي رئيس شوراي شهر تهران هم در كميسيون شركت خواهد كرد.

 

ماده 6

در شهرهائي كه داراي نقشه جامع شهر مي‌باشند ثبت كل مكلف است در مورد هر تفكيك طبق نقشه‌هاي كه شهرداري بر اساس ضوابط طرح جامع تفصيلي يا هادي تأييد كرده باشد اقدام به تفكيك نمايد و در مورد افراز دادگاهها مكلفند طبق نقشه تفكيكي شهرداري اقدام نمايند. هر گاه ظرف مدت چهار ماه نقشه تفكيكي از طرف شهرداري حسب مورد به ثبت يا دادگاه ارسال نشود ثبت يا دادگاه نسبت به تفكيك يا افراز رأساًُ اقدام خواهند نمود.

 

ماده 7

شهرداريها مكلف به اجراي مصوبات شورايعالي شهرسازي و معماري ايران طبق مفاد ماده 2 ميباشد. در موارد ابهام و اشكال و اختلاف نظر در نحوه اجراي طرحهاي جامع و تفصيلي و شهري موضوع ماده 5 مراتب در شورايعالي شهرسازي مطرح و نظر شورايعالي قطعي و لازم الاجراء خواهد بود.

 

ماده 8

كليه سازمانهاي دولتي و وابسته به دولت مكلفند در صورت درخواست وزارت مسكن و شهرسازي هر نوع اطلاع مربوط به شهرسازي و معماري را در اختيار وزارت مذكور بگذارند

 

ماده 9

عقد قرارداددهاي مربوط به نقشه‌هاي جامع شهري با مهندسين مشاور همچنين تهيه شرح وظيفة فني براي تهيه طرح‌هاي مذكور موكول به كسب نظر از وزارت مسكن و شهرسازي خواهد بود.

 

ماده 10

آئين نامه اجرائي اين قانون از طرف وزارت مسكن و شهرسازي و وزارت كشور تهيه و پس از تأييد شورايعالي شهرسازي و معماري به تصويب هيئت وزيران خواهد رسيد.

 

ماده 11

مواد 97 و 98 اصلاح پارهاي از مواد قانون شهرداري و قوانين و مقررات مغاير با مفاد اين قانون ملغي است. قانون فوق مشتمل بـر يـازده ماده و پنج تبصره پس از تصويب مجلس سنا در جلسه روز شنبه 12/12/1351 در جلسه روز سه شنبه بيست و دوم اسفند ماه يكهزار و سيصد و پنجاه و يك شمسي به تصويب مجلس شوراي ملي رسيد.

دیدگاهی ثبت نشده است

دیدگاهتان را بنویسید

لطفاً پیش از ارسال نظر، خلاصه قوانین زیر را مطالعه کنید:

  • فارسی بنویسید، از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • تجربیات شما می تواند در تصمیم گیری سایر کاربران جهت خریداری محصولات مفید باشد ، لطفاً اطلاعات مفید و مربوط به محصول فوق را با توجه به تجربیات خود به اشتراک بگذارید.
  • در هر دیدگاه می توانید حداکثر 5 مورد نقاط قوت و ضعف محصول را ثبت کنید.
  • از ارسال لینک‌ و اطلاعات شخصی از قبیل تلفن، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی خودداری کنید.
  • از بکار بردن کلمات و اصطلاحاتی که محتوای نامناسب و توهین آمیز و قومیتی دارند خودداری کنید.
  • اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.
چگونه هوش مصنوعی می تواند شهرهای ایالات متحده را هوشمندتر، ایمن تر و سبزتر کند

چگونه هوش مصنوعی می تواند شهرهای ایالات متحده را هوشمندتر، ایمن تر و سبزتر کند

مقاله درباره استفاده از هوش مصنوعی در شهرهای آمریکا برای هوشمندتر، ایمن‌تر و سبزتر کردن زیرساخت‌ها و خدمات شهری است. مطالعه موردی شهر رالی در کارولینای شمالی نشان می‌دهد که با استفاده…

ده معضل اصلی آموزشی حوزه فناوری اطلاعات از زبان محمد نصیری

ده معضل اصلی آموزشی حوزه فناوری اطلاعات از زبان محمد نصیری

ده معضل اصلی آموزشی حوزه فناوری اطلاعات از زبان محمد نصیری این روزها ترند اصلی در حوزه آموزش ، آموزشهای تخصصی حوزه فناوری اطلاعات است . چه بخواهیم در ایران بمانیم و…

شبکه Vision Zero چیست  ؟

شبکه Vision Zero چیست  ؟

این صفحه درباره شبکه Vision Zero است که یک کمپین همکاری برای کمک به جوامع برای رسیدن به حذف تمام تلفات ترافیکی و جراحات شدید ، ضمن افزایش ایمنی، سلامتی، و حرکت عادلانه برای همه است. این شبکه به عنوان یک پروژه غیرانتفاعی، به ایجاد انگیزه و پیشبرد Vision Zero در جوامع سراسر ایالات متحده متعهد است. کارهای اصلی شبکه شامل حمایت از تلاش‌های کارکنان بخش عمومی و رهبران جامعه، همکاری برای تغییر سیاست‌ها، و توسعه و به اشتراک‌گذاری منابع بر اساس رویکرد Safe System می‌باشد. همچنین، شبکه فرصت‌های یادگیری مانند تبادل همتا، تماس‌های اطلاعاتی، و وبینارها را فراهم می‌کند و استانداردهای بالایی برای شناسایی و پیشرفت Vision Zero تعیین می‌کند.

LEGEND

عنوان
ارسال کننده
تاریخ
برچسب
زمان فعلی
مقیاس مطالعه

سبد خرید شما

موردی یافت نشد
جمع فرعی تومان0
حمل دریایی تومان0
مالیات تومان0
جمع تومان0
0
دریافت نوتیفیکیشن از Urbanity.ir آیا می خواهید از جدید ترین مطالب و آموزش ها و تخفیف ها بدون سر زدن به سایت باخبر شوید؟ خیر بله