فرزانه صادق وزیر راه و شهرسازی، تنها بانوی کابینه پزشکیان - انجمن شهرسازی ایران

فرزانه صادق وزیر راه و شهرسازی، تنها بانوی کابینه پزشکیان

صفحه اصلی > اخبار : فرزانه صادق وزیر راه و شهرسازی، تنها بانوی کابینه پزشکیان
فرزانه صادق وزیر راه و شهرسازی، تنها بانوی کابینه پزشکیان

فرزانه صادق کیست و آیا جامعه متخصصان شهرسازی و علوم شهری ایران میتوانند پس از سال ها به حقوق از دست رفته خود دست یابند یا خیر؟!

همانطور که میدانید رشته شهرسازی جزو رشته های جدیدی بود که در سال های اخیر به دانشگاه های ایران راه یافت. گرچه نظام شهرسازی و برنامه ریزی شهری و طراحی شهری در ایران سابقه ای دیرینه دارد ولی در گذشته در اکثر موارد شهر ها توسط خود مردم طراحی و ساخته می شدند و البته شهر هایی مثل اصفهان دارای نظام شهرسازی بسیار مهندسی شده ای بودند که تمام زوایای خیابان ها و ساختمان ها و جهت آنها و حتی شکل توپوگرافی زمین در شهرسازی قدیم ما دیده می شده است. این توقع وجود دارد که با پیشرفت علم ، رشته ها و تخصص ها نیز از یکدیگر تفکیک شوند و هر فرد در جامعه متمدن باید در تخصص مخصوص به خود فعالیت داشته باشد ولی متاسفانه قضیه کاملا برعکس است و در سال های اخیر در خوش بینانه ترین حالت ،اکثر کارهای شهرسازی توسط سایر متخصصین از رشته های غیر از شهرسازی انجام می شده است . برای مثال مدیر گروه شهرسازی یکی از دانشگاه ها در رشته علوم سیاسی تحصیل کرده بود و یا در یکی از شهرداری های شهر ری تهران، وقتی از کارشناس شهرسازی پرسیدیم رشته تحصیلی شما چیست گفتند حسابداری !

با گذشت سال ها، این وضع تاثیر منفی خود را در طرح های توسعه شهری گذاشته و میتوان گفت هیچ کسی به فکر شهر های ما نیست و فقط یک سری کارهای کلیشه ای و روتین در شهرداری ها و ارگان های مرتبط انجام می شود. میتوان گفت شهر های ما مثل یک گلدانی است که توسط فردی غیر متخصص و غیر حساس به وضع گل ، فقط آبیاری می شود و دیگر هیچ تلاشی برای بهتر رشد کردن و زیبا تر شدن آن گل صورت نمی گیرد و جال است که همه آنها اسم خود را باغبان می گذارند! . به همین دلیل وقتی تصویر یک شهر ایرانی را با یک شهر و یا حتی روستای خارجی مقایسه می کنید، تفاوت از زمین تا آسمان است.

این در صورتی است که کارشناسان در رشته شهرسازی در دانشگاه که از رشته ریاضی و فیزیک وارد این رشته می شوند ، کارگاه های بسیار تخصصی را گذرانده اند و نمایشگاه های بسیاری را برگزار کرده اند و اگر شما فقط در یکی از این نمایشگاه ها شرکت کنید متوجه نبوغ و خلاقیت بسیار اساتید و دانشجویان این رشته خواهید شد نتیجه این 4 سال تحصیل و ارائه ایده های خلاقانه همراه با علم مهندسی و هنر دست و ذهن یک شهرساز، می شود یک مدرک کارشناسی شهرسازی که این روز ها بسیار کم ارزش می باشد. کم ارزش از این نظر که یک کارمند ساده شهرداری که چندین سال است از مدرک دیپلم آن میگذرد نیز میتواند به راحتی با خواندن چند کتاب مدرک کارشناسی و بعدا کارشناسی ارشد و دکتری را هم بگیرد بدون آنکه تلاش خاصی کرده باشد و خلاقیتی داشته باشد. این دو فرد از نظر مدرک در نظام شهرسازی فعلی کشور با هم یکسان هستند ولی به نظر شما کدام یک بیشتر برای نظام برنامه ریزی و طراحی شهری ما مفید است؟ کارمندی که فقط برای ارتقا حقوق مدرک گرفته یا دانشجویی که از رشته ریاضی و فیزیک وارد انشگاه شده و علم و هنر شهرسازی را یاد گرفته؟ هدف آن کارمند دریافت پست و حقوق بیشتر است و هدف این دانشجو پیاده سازی ایده های خلاقانه خود در شهر و مشارکت در طرح های توسعه شهری کشورش. این دقیقا موردی است بسیاری از مسولین متوجه آن نیستند و به همین دلیل سرعت شکوفایی و رشد شهری ما بسیار کند و حتی در برخی موارد منفی است.

انتخاب خانم فرزانه صادق می تواند امیدی تازه در دل متخصصان شهرسازی ایجاد کند که شاید دیده شوند و به حقوق اصلی خود دست یابند. باید در تمام ارگان های دولتی و خصوصی کشور جایگاه رشته شهرسازی توسط متخصصین همین رشته بازبینی شود . مثلا در استخدام های شرکت نفت، رشته عمران و معماری را جذب می کنند ولی خبری از جذب رشته شهرسازی نیست در صورتی که در بسیاری از پروژه های انتقال نفت و گاز و حفاری، حضور یک شهرساز مسلط به قوانین مدیریت شهری و حریم می تواند از مشکلات مردم در آینده بکاهد و پل ارتباطی بین شهرداری ها و شرکت نفت باشد. و یا در سازمان های مختلف از جمله پدافند غیر عامل و حتی بانک ها برای ارزش گذاری املاک و زمین ها و … همه میتوانند از حضور یک شهرساز استفاده کنند.

امید است با آمدن وزیر جدید وضع تغییر اساسی کند انشاالله .

بیوگرافی فرزانه صادق وزیر شهرسازی

فرزانه صادق مالواجرد متولد 21 شهریور ماه سال ۱۳۵۵ معمار و شهرساز ایرانی است که در حوزه‌های مدیریت شهری و سیاست‌گذاری مرتبط با معماری و شهرسازی فعالیت دارد. او دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری ایران و گزینهٔ مسعود پزشکیان برای تصدی وزارت راه و شهرسازی است.

فرزانه صادق مالواجرد متولد کجاست؟

فرزانه صادق مالواجرد اهل همدان است.

ازدواج و همسر

فرزانه صادق متأهل و دارای یک فرزند است.

شغل فعلی

صادق در حال حاضر مدیرعامل سازمان اموال و املاک کوثر متعلق به بنیاد شهید است.

سوابق

فرزانه صادق وزیر راه و شهرسازی، تنها بانوی کابینه پزشکیان کیست ؟

فرزانه صادق مالواجرد طبق اعلام وزارت راه و شهرسازی 28 سال سابقه کار دارد و بخش عمده سوابق خدمتی وی در وزارت راه و شهرسازی بوده است.

وی از بدو استخدام به عنوان کارشناس دفتر معماری، معاون دفتر نظارت بر طرح‌های توسعه و عمران شهری، معاون شهرسازی اداره کل مسکن استان همدان، مدیر کل دفتر معماری و طراحی شهری و بافت‌های واجد ارزش و پس از آن به مدت کوتاهی به عنوان مدیر کل شهرسازی شهرداری تهران مشغول به فعالیت بوده است.

فرزانه صادق وزیر راه و شهرسازی، تنها بانوی کابینه پزشکیان کیست ؟

برخی از مهم‌ترین سوابق و فعالیت‌های وی عبارتند از:

  • دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری ایران: او در این سمت مسئولیت‌های کلیدی در تعیین سیاست‌ها و نظارت بر توسعه شهری و معماری کشور داشته است. این شورا یکی از مهم‌ترین نهاد‌های تصمیم‌گیری در حوزه شهرسازی در ایران است.
  • معاون معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی: فرزانه صادق مالواجرد در این سمت نیز نقش مؤثری در تدوین و اجرای سیاست‌های کلان شهری و معماری کشور ایفا کرده است. این سمت او را در جایگاه یکی از مهم‌ترین مقامات اجرایی در حوزه شهرسازی کشور قرار داده است.
  • استاد دانشگاه و محقق: او به عنوان استاد دانشگاه در رشته‌های مرتبط با معماری و شهرسازی به تدریس و پژوهش پرداخته است. فعالیت‌های آکادمیک او شامل انتشار مقالات علمی و شرکت در کنفرانس‌های مختلف می‌شود.
  • مشارکت در پروژه‌های مهم شهری: فرزانه صادق مالواجرد در تدوین و اجرای پروژه‌های مهم شهری و معماری در ایران نقش داشته است. این پروژه‌ها معمولاً شامل برنامه‌ریزی شهری، طراحی معماری، و نظارت بر توسعه فضا‌های شهری می‌شود.
  • عضویت در نهاد‌های حرفه‌ای: او عضو چندین نهاد و انجمن حرفه‌ای مرتبط با معماری و شهرسازی است که در این نهاد‌ها به تبادل تجربیات و دانش با دیگر متخصصان پرداخته است.

لطفا عضو گروه انجمن شهرسازی ایران در تلگرام شوید و نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید. (@Urbanity_ir)

دیدگاهی ثبت نشده است

دیدگاهتان را بنویسید

لطفاً پیش از ارسال نظر، خلاصه قوانین زیر را مطالعه کنید:

  • فارسی بنویسید، از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • تجربیات شما می تواند در تصمیم گیری سایر کاربران جهت خریداری محصولات مفید باشد ، لطفاً اطلاعات مفید و مربوط به محصول فوق را با توجه به تجربیات خود به اشتراک بگذارید.
  • در هر دیدگاه می توانید حداکثر 5 مورد نقاط قوت و ضعف محصول را ثبت کنید.
  • از ارسال لینک‌ و اطلاعات شخصی از قبیل تلفن، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی خودداری کنید.
  • از بکار بردن کلمات و اصطلاحاتی که محتوای نامناسب و توهین آمیز و قومیتی دارند خودداری کنید.
  • اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.
فاصله هتل قصر الضیافه مشهد تا جاهای دیدنی مشهد

فاصله هتل قصر الضیافه مشهد تا جاهای دیدنی مشهد

فاصله هتل قصر الضیافه مشهد تا جاهای دیدنی مشهد را در این مقاله ببینید و از قبل برای سفر خود برنامه منظمی بچینید.

فرزانه صادق وزیر راه و شهرسازی، تنها بانوی کابینه پزشکیان

فرزانه صادق وزیر راه و شهرسازی، تنها بانوی کابینه پزشکیان

فرزانه صادق کیست و آیا جامعه متخصصان شهرسازی و علوم شهری ایران میتوانند پس از سال ها به حقوق از دست رفته خود دست یابند یا خیر؟! همانطور که میدانید رشته شهرسازی…

ساده‌ترین روش ارسال صورتحساب الکترونیک

ساده‌ترین روش ارسال صورتحساب الکترونیک

مقدمه ارسال صورتحساب الکترونیک به عنوان یک ابزار کارآمد در دنیای مالی و حسابداری امروز اهمیت فراوانی یافته است. با توجه به توسعه تکنولوژی و نیاز به سرعت و دقت بیشتر در…

LEGEND

فرزانه صادق وزیر راه و شهرسازی، تنها بانوی کابینه پزشکیان
عنوان
ارسال کننده
تاریخ
برچسب
زمان فعلی
مقیاس مطالعه

سبد خرید شما

موردی یافت نشد
جمع فرعی تومان0
حمل دریایی تومان0
مالیات تومان0
جمع تومان0
0
دریافت نوتیفیکیشن از Urbanity.ir آیا می خواهید از جدید ترین مطالب و آموزش ها و تخفیف ها بدون سر زدن به سایت باخبر شوید؟ خیر بله
سرفصل