قالب وردپرس

مراحل انجام کار دفاتر نوسازی بافت فرسوده

وسازی بافت فرسوده راهی است برای رهبری بدون این‌که زمام امور  به دست گرفته شود. وظیفه تسهیل‌گر آماده کردن دیگران برای بر عهده گرفتن مسئولیت و رهبری است. نوسازی بافت فرسوده مستلزم مشارکت مردم هم در تصمیم‌گیری و هم در اجراست.

هدف از تأسیس دفاتر نوسازی بافت فرسوده محلات، اجرای طرح‌های نوسازی و فراهم کردن زمینه‌هایی برای تحقق طرح نوسازی است. ضمن این­که با حضور در محل، مشاور اقدام به بازبینی طرح تهیه شده به صورت جزئی‌تر در محلات نموده و در صورت لزوم، پیشنهادات اصلاحی خود را ارائه خواهد داد. از سوی دیگر پروژه‌ها و طرح­های جدیدی نیز در محلات قابل ارائه خواهد بود. از وظایف دفاتر نوسازی کمک به توانمندسازی ساکنین محلات می‌باشد. مطالعات نشان می‌دهدکه از ویژگی‌های مشترک بافت‌های فرسوده توانمندی کم ساکنین می­باشد. دفاتر نوسازی بافت فرسوده وظیفه اقداماتی جهت توانمندسازی ساکنین را نیز بر عهده دارند زیرا تجربه نشان می‌دهد که توانمندسازی مقدم بر مشارکت و نوسازی است.

مدت اجرای طرح نوسازی بافت فرسوده به طور متوسط یک سال است و اقدامات مورد نظر طی چند مرحله انجام خواهد شد. اولین گام جهت حصول به این هدف، شناسایی دقیق از محدوده طرح می‌باشد. کارشناسان در این مرحله با حضور مستمر در محدوده و ارتباط متقابل با ساکنین، شناخت خود را تکمیل کرده و در صورت لزوم، پیشنهاداتی برای تغییر و یا اصلاح طرح تهیه شده نیز ارائه خواهند کرد. در گام بعدی اقدام به اعتمادسازی و فراهم کردن زمینه‌های مشارکت ساکنین از راه نهادسازی می‌نمایند و در مرحله آخر تمرکز بر ابزار سازی و کمک به نوسازی مردمی خواهد بود.

  در ادامه توضیحات مختصری در مورد هر یک از گام‌های یاد شده داده خواهد شد.

گام اول- شناخت

در این مرحله شناسایی دقیق‌تری از محدوده اجرای طرح، با تکیه بر موارد زیر انجام می‌شود:

·          شناخت ویژگی­های فرهنگی و هویتی محله

·          شناخت ویژگی‌ها و ظرفیت‌های ساکنین محلی

·          تعیین دقیق مسائل، مشکلات و نیازمندی‌ها

·          شناخت نهادهای موجود در محله و بررسی جایگاه آنها در میان ساکنین

·          بررسی ظرفیت بازیگران جهت حضور در نهادهای محلی و تعامل با ساکنین

هر یک از موارد مطرح شده در بالا باید به صورت جزئی مورد بررسی و شناخت قرار گیرند. این مرحله از کار حدود سه ماه به طول خواهد انجامید.

گام دوم- نهادسازی و جلب مشارکت (برنامه‌ریزی مشارکتی)

مرحله دوم که از اهمیت شایان توجهی نیز برخوردار است، مرحله اعتمادسازی و جلب مشارکت است. در این مرحله کارشناسان شناخت خود را تکمیل کرده و ضمن انجام برنامه‌هایی برای توانمندسازی ساکنین، اقدام به راه‌اندازی تشکل‌ها و نهادهایی (برای حل مشکلات محلات توسط خود ساکنین) خواهند کرد. برخی از زمینه‌های شناخت و جلب مشارکت به شرح زیر است:

·          شناسایی نیازمندی‌ها و انجام برنامه‌ریزی جهت آموزش و اطلاع رسانی به ساکنین بافت فرسوده

·          تشکیل کمیته نوسازی محلی با حضور افراد و گروه‌های موثر در جریان نوسازی محله

·          تشکیل نهادهای توانمند سازی ساکنین جهت ساماندهی گروه‌های مختلف شغلی

·          راهبری کمیته و سایر نهادها از طریق برگزاری جلسات مستمر و ارائه راهکارهای مناسب جهت تسریع روند فعالیت این نهادها

انتظار می‌رود که نهادهای تشکیل شده پس از اتمام فعالیت دفاتر نیز به فعالیت خود ادامه دهند.

گام سوم- پشتیبانی نوسازی مردمی و ابزارسازی (اجرای مشارکتی)

در این مرحله، وظیفه دفاتر نوسازی، هدایت ساکنین به سمت ساخت و ساز بوده و ضمن جذب سرمایه‌گذران بومی و غیربومی، ساکنین را تشویق به نوسازی به صورت تک پلاک و یا تجمیع کرده و زمینه‌های تحقق آن را نیز فراهم می‌کنند. در این مرحله اقدامات زیر مورد توجه قرار خواهد گرفت:

·          انجام اطلاع‌رسانی و فراخوان ساکنان و آگاه‌سازی آن‌ها از بسته‌های تشویقی، فرایند نوسازی و …

·          انجام اطلاع‌رسانی و فراخوان سازندگان و سرمایه‌گذاران و تشریح تسهیلات فراهم آمده

·          هدایت ساخت و سازهای منطقه و تسهیل عملیات اجرایی نوسازی جهت ساکنین

·          پیگیری تحقق حمایت‌ها، تشویق‌ها، بهره‌گیری از بخشودگی‌ها و جذب تسهیلات و کمک‌های یارانه‌ای

انتظار می‌رود که روند ایجاد شده پس از اتمام فعالیت دفاتر نیز ادامه یابد.

جهت آموزش کار در دفاتر نوسازی در کلاس های انجمن شهرسازی ایران شرکت کنید.

 جهت شرکت در کلاس فرم پیش ثبت نام زیر را تکمیل نمایید؟

http://urbanity.ir/form/view.php?id=12281

agencywordpress themes

 
تماس تلفنی با ما
آدرس ما در نقشه
پوسته وردپرس