ضرورت آموزش حقوق و قوانین و مقررات شهرسازی ویژه مدیران شهری و شهرسازی - انجمن شهرسازی ایران

ضرورت آموزش حقوق و قوانین و مقررات شهرسازی ویژه مدیران شهری و شهرسازی

صفحه اصلی > مقالات : ضرورت آموزش حقوق و قوانین و مقررات شهرسازی ویژه مدیران شهری و شهرسازی
ضرورت آموزش حقوق و قوانین و مقررات شهرسازی ویژه مدیران شهری و شهرسازی

ضرورت برگزاری دوره‌های آشنایی با قوانین و مقررات شهرسازی و قوانین شهرداری ها بر هیچکدام از متولیان مدیریت شهری پوشیده نیست و عدم اطلاع از قوانین و مقررات شهرسازی و مراجع متعدد تصویب آن و همچنین ورود افراد غیرمتخصص به این امر برای آحاد مردم ملموس بوده و غیرقابل انکار است.

*نادر محمدی – کارشناس حوزه شهرسازی و معماری وزارت راه و شهر سازی * در اینکه شهرسازی علمی فرا رشته‌ای بوده و یک مسئول مدیریت شهری می‌بایست آشنایی کافی بر علوم مرتبط دیگر با امور شهری داشته باشد، شک و تردیدی وجود ندارد؛ اما اینکه این آشنایی در مراکز آموزشی ما اعم از دانشگاه‌ها و دیگر مراکز به درستی انجام می‌شود، جای شک و تردید وجود دارد.

 یکی از علوم بسیار ضروری که می‌بایست متولی امور شهری به آن آشنایی کافی داشته باشد، علم حقوق و همچنین تسلط کافی بر قوانین و مقررات شهرسازی است، به طوری که  اصولا یک  مسئول مدیریت شهری در هر پست و مرتبه‌ای که باشد بدون اطلاع از آخرین قوانین و مقررات شهرسازی خود یک مسئول نا کارا محسوب می‌شود.

 اصولا علوم  دیگر غیر از شهرسازی مانند جغرافیا، نقشه برداری، عمران و….. بعد از آموزش تئوری‌ها و نظریه‌های مربوطه در مراکز آموزشی قابلیت اجرا در محیط واقعی را داشته و کارشناسان مربوطه مشکل خاصی در خصوص تفاوت فضای آموزشی با فضای واقعی نخواهند داشت؛ اما در شهرسازی این تفاوت بسیار قابل لمس خواهد بود و این موضوع به این دلیل است که تمام نظریه‌ها و آموزش‌های شهرسازی زمانی قابلیت اجرایی پیدا می‌کنند که مغایریتی با قوانین و مقررات مصوب و بالا دست نداشته باشند؛ بنابر این اطلاع از این قوانین و مقررات بسیار ضروری بوده و می‌بایست به دلیل عدم توجه لازم مراکز دانشگاهی به این امر، آموزش‌های لازم در این خصوص حداقل در چهارچوب آموزش‌های سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور و همچنیین ادارات و دستگاه‌های مرتبط مانند شهرداری‌ها و استانداری‌ها و… انجام شود.

 
 

 بنابراین نتیجه مهم این است که صرف داشتن یک پست اداری مانند شهردار، عضو شورای شهر، معاون شهرسازی، کارشناس شهرسازی، کارشناس رسمی دادگستری و … و همچنین مدارک دکتری، کارشناس ارشد، مهندس، استاد دانشگاه و ….. هیچ کدام دلیلی بر داشتن علم و تسلط کافی بر قوانین شهرسازی نبوده و از قضاء عدم اطلاع از قوانین فوق در نزد ایشان علاوه بر آسیب به کار حرفه‌ای خود موجب ضررهای جبران ناپذیر بر مردم و جامعه خواهد شد.

یکی از نکات خیلی مهم که باید برای انتخاب مدیران و متولیان شهری، مد نظر مسئولان و مردم قرار داشته باشد، جاذبه فوق‌العاده پست و عناوین مدیریت شهری برای افراد غیر متخصص و ناکارآمد است و دلیل عمده آن هم این است  که بر خلاف دیگر رشته و تخصص‌ها، نتیجه ناکارآمدی در امور شهری  خیلی زود مشخص نشده و این امر باعث می‌شود مدیران و کارشناسان ناکارآمد در یک سایه امن قرار گیرند .

در هر صورت ضرورت اطلاع از قوانین و مقررات شهرسازی برکسی پوشیده نیست و امید است با برگزاری تخصصی دوره‌های آموزشی مخصوصا برای مدیران و متولیان و کارشناسان امور شهری این کمبود تا حدودی جبران شود.

 

[pdf id=1738]

دیدگاهی ثبت نشده است

دیدگاهتان را بنویسید

لطفاً پیش از ارسال نظر، خلاصه قوانین زیر را مطالعه کنید:

  • فارسی بنویسید، از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • تجربیات شما می تواند در تصمیم گیری سایر کاربران جهت خریداری محصولات مفید باشد ، لطفاً اطلاعات مفید و مربوط به محصول فوق را با توجه به تجربیات خود به اشتراک بگذارید.
  • در هر دیدگاه می توانید حداکثر 5 مورد نقاط قوت و ضعف محصول را ثبت کنید.
  • از ارسال لینک‌ و اطلاعات شخصی از قبیل تلفن، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی خودداری کنید.
  • از بکار بردن کلمات و اصطلاحاتی که محتوای نامناسب و توهین آمیز و قومیتی دارند خودداری کنید.
  • اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.
آنتالیا؛ مقصد محبوب سفرهای تابستانی

آنتالیا؛ مقصد محبوب سفرهای تابستانی

آنتالیا؛ مقصد محبوب سفرهای تابستانی تابستان فصل دلخواه و دلپذیر ما از دوران کودکی بوده است. فصلی گرم با آفتاب سوزان و روزهای طولانی که در کنار تفریحات متنوع و سفرهای خاطره…

دیزل ژنراتور چیست؟

دیزل ژنراتور چیست؟

دیزل ژنراتور چیست؟ دیزل ژنراتور یک منبع تولید برق مستقل و پرتابل است که می تواند در شرایط مختلف مورد استفاده قرار گیرد. این دستگاه از یک موتور احتراق داخلی دیزلی تشکیل…

کمیسیون ماده 5 شهرداری چیست و چه وظیفه ای دارد؟

کمیسیون ماده 5 شهرداری چیست و چه وظیفه ای دارد؟

مرداد 21 1402 0اظهار نظر کمیسیون ماده 5 شهرداری چیست و چه وظیفه ای دارد؟ مقالات به طور خلاصه، کمیسیون ماده 5 شهرداری، نوعی ساختار مشورتی متشکل از چند نفر عضو است…

LEGEND

عنوان
ارسال کننده
تاریخ
برچسب
زمان فعلی
مقیاس مطالعه

سبد خرید شما

موردی یافت نشد
جمع فرعی تومان0
حمل دریایی تومان0
مالیات تومان0
جمع تومان0
0
دریافت نوتیفیکیشن از Urbanity.ir آیا می خواهید از جدید ترین مطالب و آموزش ها و تخفیف ها بدون سر زدن به سایت باخبر شوید؟ خیر بله