قالب وردپرس

مسکن

گزارش تصویری :نشست مشترک وزیر راه و شهرسازی با اعضای کمیسیون عمران مجلس



۲۷ March 2017 | 9:17 am

دوشنبه ۷ فروردین ۱۳۹۶ – ۰۹:۱۷






































لینک منبع
بازنشر توسط urbanity.ir

تشریح مهمترین اقدامات وزارت راه و شهرسازی در حوزه مسکن و شهرسازی/ مقابل ضابطه فروشی و شهرفروشی می ایستیم/ پرداخت تسهیلات خرید مسکن به ۱۴۶ هزار متقاضی واقعی



۲۷ March 2017 | 2:25 pm

مازندشورا: وزیر راه و شهرسازی در نشست مشترک با اعضای کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با تاکید بر ایستادن در برابر ضابطه فروشی و شهرفروشی، مهمترین اقدامات وزارت راه و شهرسازی را در حوزه مسکن و شهرسازی تشریح کرد.

مازندشورا : به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در جلسه مشترک با اعضای کمیسیون عمران دهمین دوره مجلس شورای اسلامی که در آخرین روز کاری در سال گذشته در ساختمان دادمان وزارت راه و شهرسازی برگزار شد، ضمن تشکر از حضور اعضای کمیسیون عمران مجلس، سیاست های حوزه مسکن و شهرسازی را تشریح کرد.
وزیر راه و شهرسازی همچنین اهم فعالیت های حوزه مسکن و شهرسازی را برشمرد و گفت: در حوزه شهرسازی، اصلی ترین بحثی که در وزارت راه و شهرسازی تعقیب می کردیم بحث ایجاد انضباط شهری بود. واقعیت این است که بحث انضباط شهری بحث بسیار مهمی است و امیدوارم در سال ۹۶، دکتر رضایی رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی جلسه ای را ترتیب دهند تا ما راجع به بحث انضباط شهری، جلسه گسترده ای با کمیسیون عمران، داشته باشیم.
وی افزود: معتقد هستم مساله جدی ملی ایران، بی انضباط شهری است که نمی توان نسبت به آن بی تفاوت بود. آماری که چندی پیش منتشر شد واقعا آمار قابل توجهی است که دوستان باید به آن توجه کنند.
آخوندی گفت: فقط در تهران ۳ میلیون و ۹۰۰ هزار واحد مسکونی وجود دارد. مفهوم ۳ میلیون و ۹۰۰ هزار واحد مسکونی در تهران بدین معناست که چیزی در حدود ۱۳ میلیون خانوار می توانند در پایتخت، زندگی کنند. حال آنکه جمعیت تهران ۸.۶ میلیون نفر است و تعداد زیادی نیز در تهران در شرایط بدمسکنی مطلق زندگی می کنند. اینها نشان می دهد که جایی از کار مشکل اساسی دارد.
عضو کابینه دولت تدبیر و امید ادامه داد: آخرین آماری که مرکز آمار ایران منتشر کرده، نشان می دهد که فقط در تهران ۴۹۰ هزار واحد مسکونی خالی وجود دارد. در حالیکه در آمار سال ۹۰، این میزان ۳۲۷ هزار واحد مسکونی بوده است.
وی افزود: آمار ساخت و سازها، خانه های خالی و مساله بدمسکنی نشان می دهد مشکلات جدی در انضباط شهری وجود دارد. اگر تمامی ساخت و سازها برای اسکان بودند، مایه خوشحالی بود اما باید به این نکته توجه کنیم که این میزان خانه خالی بیشتر برای سوداگری و تجارت ساخته شده است.
آخوندی گفت: تعداد خانه های خالی بر اساس آمار در سال ۸۵ در سراسر کشور، ۶۳۰ هزار واحد، سال ۹۰، یک میلیون و ۶۶۰ هزار و سال ۹۵ برابر ۲ میلیون و ۵۸۷ هزار خانه است. این ارقام واقعا عجیب است. اگر هر واحد مسکونی را ۱۰۰ هزار دلار در نظر بگیریم مفهومش این است که ۲۵۰ میلیارد دلار سرمایه با بهره وری صفر وجود دارد.
وی ادامه داد: واقعیت این است که روند موجود، روند سختی است و از اعضای کمیسیون عمران می خواهم به این موضوع دقت کنند چون ادامه این وضعیت به صلاح نیست. هم اکنون شاهد هستیم که بدمسکنی با چه گرفتاری هایی برای مردم در سطح شهر، وجود دارد و از طرفی دیگر تولید واحدهایی را در کلانشهر تهران و سایر شهرها شاهد هستیم که عمدتا با هدف تجاری و غیرسکونتی ایجاد شده اند که دو جهت کاملا متضاد است و جایی باید به اتمام برسد.
آخوندی تصریح کرد: در نهایت باید بتوانیم در برابر ضابطه فروشی و شهرفروشی بایسیتم و نمی توانیم در این مورد تعارف کنیم.
وی گفت: در حوزه شهرسازی در این زمینه یعنی ایستادن در برابر ضابطه فروشی، گام برداشتیم که تا حدودی موفقیت هایی کسب شد اما هنوز، موفقیت ها به دلیل مقاومت های بسیار شدیدی که در جامعه و در شهرداری ها وجود دارد، کامل نیستند.
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در حوزه مسکن نیز عمده توجه ما به مسکن مهر بود که مراحل آخر را طی می کند و واگذاری های آن در حال انجام است. بحث تسهیلات و توانمندکردن افراد را نیز در دستور کار داشتیم که از این مدل، استقبال خوبی شده است.
آخوندی گفت: هم اکنون ۱۴۶ هزار نفر در صندوق تسهیلات مسکن پس انداز کرده اند. این بدان مفهوم است که در سال ۹۶ برابر ۱۴۶ هزار نفر متقاضی واقعی در بازار داریم.
وی افزود: روزانه بین ۵۵۰ تا ۶۰۰ نفر پس انداز در بانک مسکن دارند که به ما این امید را می دهد تا در سال ۹۶ هم از رکود در بخش مسکن خارج شویم و هم متقاضی واقعی مسکن و نه دلال، تاجر و سوداگر داشته باشیم.
آخوندی تاکید کرد: تمرکز ما در بخش مسکن، عمدتا بر بافت های فرسوده، بافت های میانی شهرها و بافت های حاشیه ای است.
وی در پایان با تبریک سال نوی شمسی به همه اعضای شرکت کننده در نشست، گفت: مطمئن هستم در سال ۹۶ همکاری و همدلی مجلس و به ویژه کمیسیون عمران و وزارت راه و شهرسازی می تواند نویدبخش موفقیت های بسیار بزرگ تری در سال های پیش رو باشد. /



لینک منبع
بازنشر توسط urbanity.ir

شاخ غول بدهی های دولت می شکند



۲۴ March 2017 | 7:47 pm

اوراق خزانه اسلامی بدون افزایش پایه پولی تعهدات دولت را پوشش می دهد.

– به گزارش سایت قطره و به نقل ازفرتاک نیوز، حسن روحانی در اولین سال ریاست جمهوری در گفت وگویی با مردم گفته بود که دولت با سه چاله بدهی ها،یارانه ها و مسکن مهر روبروست؛سه چاله ای که اگرچه هنوز هم باقی است اما مسیری که برای اصلاح این سه چاله در پیش گرفته شده رو به بهبود است.

آخرین آمار مربوط به بدهی های دولت،۶۰۰ هزار میلیارد تومان است که از این رقم ۱۶۰ هزار میلیارد تومان مربوط به بدهی دولت به بانکهاست.

بدهی هایی که بخش قابل توجهی از آن میراث گذشته است.

دولت یازدهم در آغاز روی کار آمدن،با شوک کاهش بهای نفت و تحریم ها مواجه شد.

به همین دلیل هم، بحران بدهی ها سال به سال تبدیل به غولی برای اقتصاد ایران شد.

محمد شریعتمداری معاون اجرایی رییس جمهور در گفت وگویی با خبرآنلاین که دیروز منتشر شد،گفته است: در بخش بدهی های دولت، ما تصوری از بدهی ها داشتیم؛ فکر می کردیم ارقام قابل ملاحظه است.

تصور می کردیم که دولت به بانکها , پیمانکاران و .

بدهی های زیادی دارد و مثلا با تصور ۱۰۰ هزار میلیارد تومان مجموعه بدهی دولت به دیگران وارد کار شدیم، اما اخیرا وزیر اقتصاد صحبت از ۵۴۰ هزار میلیارد تومان حجم بدهی های دولت بدون نفت می کند؛ یعنی ۵ برابر آنچه ما تصور می کردیم.

راهکاری که دولت پیش بینی کرد در سالهای ۹۳ و ۹۴ فشار بدهی ها سبب شد تا کارشناسان ابزاری به دولت پیشنهاد کنند که در قالب آن، تعهدات دولت در قالب اوراق بدهی در بازار سرمایه عرضه شود.

در دوسال گذشته توسعه بازار بدهی با انتشار اوراق قرضه در دستور کاردولت قرار گرفت.

درواقع اوراق بدهی یکی ازمهمترین تحولاتی است که در سال های اخیر در بازار مالی ایران رخ داده و با استقبال قابل توجهی مواجه شده است.

اوراق خزانه یا اوراق بدهی ، نوعی ابزار مالی هستند که برای تامین مالی استفاده می شوند.

اوراقی که برای تامین منابع مالی در اختیار دولت برای پرداخت بدهی های خود به پیمانکاران و سایر طلبکاران قرار گرفته است.

در شرایطی که دولت تمایل ندارد تا با استقراض ازبانک مرکزی و سیستم بانکی دستاورد تورمی خود را از دست دهد و از سوی دیگر قانون هم آن را از استقراض از دولت منع می کند، اوراق خزانه اسلامی راهکاری مناسب است که دولت را قادر می سازند بدون افزایش پایه پولی تعهدات خود را ایفا کنند.

از سوی دیگر طلبکاران دولت نیز از این ابزار استقبال می کنند.

علت این امر نیز روشن است؛ آنها می توانند با دریافت اوراق خزانه و فروش آن در بازار،از بلاتکلیفی و سردرگمی که ناشی از بدقولی دولت در پرداخت تعهدات خویش است خلاص شوند.

در نهایت بانک مرکزی هم به این ترتیب توانسته با خرید و فروش چنین اوراقی در نرخ های سود رایج در بازار تغییراتی را ایجاد کند.

ممکن است که دولتی در پایان دوره خود اقدام به ایجاد بدهی های متعهد کند و بار مالی این بدهی ها را با استفاده از ابزار اوراق خزانه اسلامی به ابزاری برای محقق ساختن اهداف کوتاه مدت دولت ها و برجای گذاشتن تعهدات بلند مدت کند،اما این نگرانی هم در اوراق جدید دولت از بین رفته است.

وضعیت چگونه است؟ گزارش مرکز پژوهش های مجلس نشان می دهد ۴۳ درصد از بدهی دولت یا به نهادهای عمومی است.

۲۷ درصد به بانکهای دولتی و حدود ۳۰ درصد هم بدهی دولت به بخش خصوصی است.

شهریور سال ۹۵ سازمان حسابرسی کل کشور اعلام کرده بود که کل بدهی دولت به بخش های مختلف پیمانکاری دستگاه های مختلف ۹۴هزارمیلیاردتومان است که بخش هایی از آن تسویه شده و البته اعداد آن قطعی نیست.

در سال گذشته و براساس قانون بودجه ۴۰ هزار میلیارد تومان از بدهی های دولت با اوراق بدهی تسویه شد.

امسال هم در قانون بودجه همین رقم تکرار شده است.

اگرچه بدهی ها به قول اقتصاددانان عدد قابل توجهی نسبت به تولید ناخالص داخلی نیست،اما به عنوان مانعی برای حرکت های توسعه ای دولت محسوب می شود.

حالا با این ابزار دولت توانسته بخشی از مشکلات خود را برای سالهای آینده حل کند.

کلید واژه ها: دولتاوراقمیلیاردمعاون اجرایی رییس جمهوربانکپیمانکارانبازاربدهی دولتمالیمحمد شریعتمداریاسلامیاقتصادچالهافزایشریاست جمهوریاقتصاد ایرانبازار سرمایهمعاون اجراییسیستم بانکیوزیر اقتصادتامینایرانشریعتمداریرییس جمهورحسن روحانیبهای نفتپیش بینیمسکن مهردستاوردپیشنهاد



لینک منبع
بازنشر توسط urbanity.ir

مسوولیت‌های قانونی نظام‌مهندسی ساختمان



۲۷ March 2017 | 7:52 am

مهندسی را به‌کار بردن علوم و فنون در طراحی و توسعه ساختارها، دستگاه‌ها و ساختمان‌ها و تولید، ساخت و به‌کار انداختن آنها تعریف می‌کنند و برای یک دانش‌آموخته مهندسی، علاوه بر ویژگی‌هایی چون داشتن پایه قوی در علوم پایه، ریاضیات و اصول مهندسی، داشتن دانش و تجربه در انجام روش‌های آزمایشی و برخورداری از دانش بالا در فناوری‌های مربوط به تخصص خود، خصوصیاتی نظیر یافتن مهارت زیاد در ارتباطات، آشنایی با اصول تجارت، برخورداری از احساس مسوولیت اجتماعی، برخورداری از هوشمندی و خلاقیت، توانایی اتخاذ تصمیمات خطیر در مواقع بحرانی، پایبندی به حفظ محیط زیست و درک ارزش‌‌‌‌‌‌های فرهنگی و هنری نیز قائل می‌شوند. مواردی که گرچه برای فارغ‌التحصیلان مهندسی از نظام آموزش عالی کشور با کم‌و‌کاست حاصل می‌شود، ولی این امکان وجود دارد که در دوره‌های بازآموزی و ارتقای شغلی مهندسان مورد‌توجه مجامع و نهادهای حرفه‌ای قرار گیرد. از جمله نهادهای حرفه‌ای در عرصه صنعت کشور سازمان نظام مهندسی ساختمان با حدود ۴۰۰هزار عضو است که کیفیت و کارآیی علمی و حرفه‌ای اعضای آن، تاثیر بالایی در کیفیت ساخت‌و‌سازهای شهری به‌عنوان دومین صنعت بزرگ کشور با گردش مالی ۳۰ درصدی در اقتصاد ملی دارد.

سازمان نظام مهندسی ساختمان بر اساس ماده ۳ قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان مصوب ۱۳۷۴ مجلس شورا، برای تامین مشارکت هرچه بیشتر مهندسان در انتظام امور حرفه‌ای و تحقق اهداف این قانون در سطح کشور تاسیس شده است. اهداف قانون مذکور در ماده ۲ شامل مواردی همچون تقویت و توسعه فرهنگ و ارزش‌های اسلامی در معماری و شهرسازی، تامین موجبات رشد و اعتلای مهندسی، ترویج اصول معماری و شهرسازی و رشد آگاهی عمومی نسبت به مقررات ملی ساختمان، بالا بردن کیفیت خدمات مهندسی و نظارت بر حسن اجرای آن و ارتقای دانش فنی صاحبان حرفه در این بخش است. ماده ۱۵ قانون نیز درخصوص اهم وظایف و اختیارات هیات‌مدیره این سازمان علاوه بر برنامه‌ریزی در موارد ذکرشده از ماده ۲، مواردی همچون تنظیم روابط بین صاحبان حرفه‌های مهندسی و کارفرمایان، کمک به ارتقای کیفیت طرح‌های ساختمانی، عمرانی و شهرسازی، ارائه خدمات کارشناسی فنی به مراجع قضایی و همکاری با مراجع استان در هنگام بروز سوانح و بلایای طبیعی را مطرح می‌کند. وظایفی که نشان از ظرفیت بالای این سازمان در رفع مشکلات و ایجاد پیشرفت و توسعه در ساختمان‌سازی و شهرسازی کشور دارد.

اما متاسفانه به دلایل مختلف از جمله ضعف ساختاری در نظام ساخت‌و‌ساز شهری که سازمان نظام مهندسی ساختمان تنها یکی از ارکان محسوب می‌شود و انحراف در ضوابط و آیین‌نامه‌های بعدی قانون، این سازمان از برنامه‌ریزی و اجرای ماموریت‌های اصلی خود طبق مواد یادشده از قانون به موسسه‌ای که در زمینه مهندسی ساختمان، خدمات ارجاع کار نظارت و کنترل نقشه‌های اجرایی ارائه می‌دهد، تقلیل یافته است. مواردی مانند برگزاری دوره‌های ارتقای پایه مهندسی هم که از سوی این سازمان به انجام می‌رسد، در محتوای علمی-حرفه‌ای، روش‌های انتقال مفاهیم و برگزاری آزمون آنقدر با فاصله نسبت به احتیاجات به‌روز مهندسان صورت می‌گیرد که کارآیی و حاصل قابل‌توجهی ندارد، از این‌رو چنانچه این سازمان نتوانسته است متناسب با وظایف و ظرفیت‌های قانونی در مسیر رشد و توسعه جامعه گام بردارد، در ایفای نقش فراگیر در میان مهندسان نیز آنچنان موفق نبوده است.

این مسائل در صورتی مطرح می‌شود که به لحاظ برخورداری از اقتدار قانونی و اقتدار حاصل از عضویت ۴۰۰ هزار مهندس در هفت زمینه تخصصی و هیات مدیره‌ای متشکل از اساتید دانشگاه و حرفه‌مندان باتجربه، این ظرفیت برای این سازمان وجود دارد که وضعیت نظام ساخت‌و‌ساز شهری را به شکل موثری بهبود بخشیده و موجبات ارتقای کیفیت ساختمان‌های کشور را در راستای تامین حقوق شهروندان و حفظ سرمایه‌های ملی پدید آورد تا به این وسیله بر اعتبار حرفه‌ای خویش در جامعه بیفزاید.

ادامه روند ارائه و فروش خدمات مهندسی جز دور شدن از اهداف عالیه، حاصلی نخواهد داشت. کاری که باید توسط اشخاص حقیقی و حقوقی در بازار کار مهندسی انجام شود و این سازمان به نظارت بر حسن انجام آن بپردازد. تمرکز بر انجام وظایف قانونی توسط این سازمان موجب می‌شود که یک ساختمان نه با یک ناظر ارجاعی که همه فعالیت‌های ساختمانی و عمرانی شهر با برخورداری از احساس مسوولیت اجتماعی توسط تمام ۴۰۰ هزار عضو آن نظارت شود. مهندسانی که مورداعتماد مردم‌اند و مردم خود خواستار حضور ایشان در کارگاه‌های ساختمانی به‌عنوان مجریان ذی‌صلاح‌اند، نه اینکه این امر به‌عنوان الزام و اجبار بر ایشان تحمیل شود!

وضعیت فعلی این نهاد نیازمند آن است که توسط اعضای آن مورد نقد قرار گیرد؛ بر مهندسان عضو این سازمان لازم است تا انجام وظیفه در راستای اهداف قانون را از هیات‌مدیره مطالبه کنند. از طرفی ایشان باید نسبت به عملکرد همکاران خود حساس باشند. نباید به افراد غیرمتعهد اجازه اقدامات مغایر و غیرحرفه‌ای را دهند. همچنین لازم است که هر یک از مهندسان خود را نه یک فرد که عضوی از اعضای حرفه قلمداد کرده و در جهت ارتقای خصوصیات حرفه‌ای خود بکوشد./

* کارشناس مدیریت ارشد ساخت



لینک منبع
بازنشر توسط urbanity.ir

شباهت حادثه پلاسکو با ماجرای باخت کاسپاروف



۲۳ March 2017 | 9:15 am

حتما ماجرائی که ظاهرا به نقل از گری کاسپاروف شطرنج باز بزرگ را شنیده‌اید. به نقل از او ذکر شده است که: من در یک بازی شطرنج به یک آماتور باختم. در بازی با او نمی دانستم که آماتور است، برای این با هر حرکت او دنبال نقشه ای که در سر داشت می‌گشتم. گاهی به خیال خود نقشه اش را خوانده و حرکت بعدی را پیش‌بینی می‌کردم، اما در کمال تعجب حرکت ساده دیگری می‌دیدم. تمرکز می‌کردم که شاید نقشه جدیدش را کشف کنم. آنقدر در پی حرکت‌های او بودم و دنبال رو مسیر او شدم که مهره های خودم را گم کردم. بعد که به سادگی مات شدم فهمیدم حرکت‌های او از سر مهارت نداشتن بود و فقط مهره ها را حرکت می‌داد و من از لذت بازی غافل شدم چون به دنبال نقشه ای بودم که وجود نداشت. بازی را باختم اما درس بزرگ تری یاد گرفتم که تمام حرکت‌ها از سر حیله نیست. حرکت‌های ساده را باور نداریم و به دنبال نقشه‌هایش می‌گردیم. آنجاست که مسیر را گم می‌کنیم، می‌بازیم ….‌

ماجرای رخداد پلاسکو و مجموعه علل و عواملی که موجب بروز حادثه شد، بی مشابهت به ماجرای باخت کاسپاروف نیست. موضوعات بسیار ساده و پیش پا افتاده، حوادث بس سهمگین به بار می آورند که در پی آن انبوه محققان و مسئولان مشغول مدلسازی و تحقیق و پژوهش و تفتیش و جست‌وجو و بازدید و کشف راز و رمزهای علل و چگونگی ها می شوند، حال آنکه علل پدیده همین هایی هستند که الان هم جلوی چشمانمان هستند، مسائلی ساده که حوادثی خیلی تلخ خلق می کنند.

در مورخ۹۵.۱۲.۲۴ با اعلام رسمی دادستان محترم تهران و نیز سرپرست محترم دادسرای جنائی تهران، مقصران حادثه ساختمان پلاسکو شناخته شدند. دو نفر کارگری که در طبقه دهم در واحد ۱۲ مشغول کار بودند.

نقل خبر:

جناب دکتر جعفری دولت‌آبادی دادستان تهران فرمودند: عامل آتش چند کارگر بودند که صبح زود، روز حادثه با استفاده از هیتر غیراستاندارد که با سیم طولانی و چندشاخه روشن شده بود، موجب آتش‌سوزی شدند و با توجه به نقص کپسول آتش‌نشانی که گستردگی بیشتر آتش را در پی داشت، کارگران در تلاش برای خاموش‌کردن آتش که به سقف کاذب کشیده شده بود، از کپسول دیگری استفاده کردند که موجب گسترش آتش در ساختمان شد.

و جناب محمد شهریاری – سرپرست دادسرای جنایی تهران – نیز بیان داشتند: دو کارگر واحد ۱۰۱۲ (طبقه دهم واحد ۱۲) در یکی دو روز گذشته اعتراف کردند که از مهتابی داخل سقف یک سیم روکار با متراژ حدود ۱۰ تا ۱۵ متر کشیده و آن را ابتدا به یک یخچال وصل کرده و برخی روزها هم با اتصال به یک هیتر برقی بخاری برقی روباز خود را گرم می‌کردند. در روز حادثه سیم‌ها به دلیل بار الکتریکی زیاد آتش می‌گیرد و به دلیل وجود حجم زیادی از پارچه و لباس، آتش‌سوزی شروع می‌شود.

جمع بندی خبر

سیم برق از سر لامپ مهتابی سقف واحد به طول ۱۰ تا ۱۵ متر به یخچال گاهی  یا همزمان  به هیتر  جهت گرم شدن وصل می شده، ظاهرا کپسول گازی هم که در واحد ۱۲ طبقه دهم بوده نقص داشته که با آتش گرفتن سیم برق در اثر گرم شدن بیش از حد، نشت گاز نیز به گسترش ناگهانی آتش کمک کرده و آتش از کنترل خارج می شود. دو کارگر مشغول به کار در واحد که از ساعت ۶ صبح شروع به کار کرده بودند افراد حاضر در طبقه ۸ را که مشغول خواندن زیارت عاشورا (پنجشنبه ۳۰/۱۰/۱۳۹۵) بودند به استمداد می‌طلبند که کاری نمی توانند صورت دهند. کپسول آتش نشانی موجود در واحد (یا در طبقه) نقص داشته و کپسول دیگری که استفاده می‌کنند موثر واقع نشده و آتش گسترش بیشتری پیدا کرده است. نهایتا راس ساعت ۱۱:۳۳ صبح پنجشنبه مورخه ۹۵.۱۰.۳۰ نماد مدرنیته تهران قدیم، ساختمان پلاسکو، فرو می‌ریزد.

چند سوال

از متون منتشره در سایت خبرگزاری‌ها و اعلام رسمی دو مقام محترم قضائی شروع کنیم. چند سوال:

۱- آیا در واحد پریز برق نبوده است؟

۲- آیا در واحد سیستم گرمایش نبوده یا ناکافی بوده که کارگران برای گرم کردن خود، از هیتر استفاده می کردند؟

۳- آیا کپسول اطفاء حریق بازدید منظم دوره ای نمی شده است؟

۴- آیا نشت کپسول گاز روزهای قبل هم بوده است؟ و کسی بوی گاز را حس نمی کرده است؟

۵- آیا کسی این وضعیت کمیک واحد را ندیده بوده؟ از مالک، کارفرما، ناظر، همسایه ها، و …؟

به راستی چه کسانی مقصرند؟

پرواضح است که برق کشی از لامپ های مهتابی سقفی به یخچال و هیتر که احتمالا با کلید لامپ ها نیز روشن و خاموش می شده، منحصرا در روز حادثه نبوده و احتمالا سنتی دیرپا بوده و چه بسا که در واحدهای دیگر پلاسکو نیز ساری و جاری بوده است. البته باید ذکر کرد با چنین روش هایی در سایر جاها نیز حتما برخورد کرده ایم، در خوابگاه های دانشجویی، در مغازه ها در کارگاه ها و…

به راستی وضعیتی که از اعلام رسمی مقامات قضائی از چگونگی شروع و شیوع آتش در ذهن نقش می بندد محصول کدام سیستم مدیریتی است؟ آیا آن سیستم مقصر نیست؟

در محافل و روش های قضائی همانگونه که اغلب می دانند مقصر حادثه فاعل مستقیم کار است. به عنوان مثال اگر کسی کسی را اجیر کند که لطمه ای به کسی دیگر وارد کند، شخص وارد کننده لطمه مقصر اصلی است و سایر عوامل متهمان بعدی تلقی می گردند. در حادثه پلاسکو، ظاهرا عمدی در کار نبوده و کارگران بدلیل شرایط موجود از رویه ای که احتمالا مرسوم نیز بوده، استفاده می کردند که حادثه ی تلخ پلاسکو رقم زده می شود.

آیا به راستی کسی که باید گرمایش واحد و آسایش محیط کار کارگران را فراهم می کرد مقصر نیست؟

آیا به راستی کسی که باید کپسول های آتش نشانی را کنترل و به موقع تعویض می کرد مقصر نیست؟

آیا به راستی کسی که باید از واحدهای کار پلاسکو بطور مرتب و جدی بازدید می کرد مقصر نیست؟

آیا به راستی کسی که باید سیستم کنترل بسیار سختگیرانه برای ایمنی ساختمان پلاسکو فراهم می آورد، مقصر نیست؟

آیا به راستی کسی که نباید اجازه می‌داد محیط کار، انبار، کارگاه و … با هم یکی نمی شدند مقصر نیست؟

آیا به راستی کسی که باید طرح هایی را برای بررسی ایمنی ساختمان ها و بویژه ساختمان هایی مانند پلاسکو اجرا می کرد مقصر نیست؟

آیا به راستی کسی که باید ساختمان پلاسکو را به دلیل عدم وجود سیستم هشدار و اطفاء حریق پلمپ می کرد، مقصر نیست؟

آیا به راستی مالک ساختمان پلاسکو مقصر نیست؟

آیا به راستی سرقفلی داران و صاحبان مشاغل مقصر نیستند که موارد ایمنی را رعایت نکردند؟

آیا به راستی آن سیستمی مقصر نیست که اجازه وجود چنین وضعیتی را بدهد که از لامپ مهتابی سقف سیمی آویزان گردد و کسی هم ککش نگزد؟

آیا به راستی کسی که باید نصب پله های خروج اضطراری را در پلاسکو لازم الاجرا می کرد و نکرد مقصر نیست؟

آیا به راستی کسی که باید نصب سیستم هشدار آتش را اجباری می کرد و نکرد مقصر نیست؟

آیا به راستی کسی که باید به کاگران شاغل در پلاسکو آموزش رعایت نکات ایمنی را می داد و نداد مقصر نیست؟

واقعیت ها

واقعیت این است کارگرانی که سیم برق ۱۵ متری را به لامپ مهتابی سقف کاذب پلاسکو وصل کردند، اگر می دانستند که چه حادثه ای می تواند رخ دهد، هرگز این کار را نمی کردند.

واقعیت این است که اگر مسئول یا مسئولان مستقیم می دانستند که در اثر اهمال کاری ها چه حادثه ای در پلاسکو رخ خواهد داد، هرگز اهمال کاری نمی کردند.

واقعیت این است که اگر همه می دانستند چه خطری در کمین است، بی گمان هرگز ساختمان پلاسکو فرو نمی ریخت.

غفلت کردیم. باید اعتراف کنیم که غفلت کردیم. باید به نقاط ضعف خود اعتراف کنیم. باید اذعان کنیم که به موارد ایمنی و کاهش ریسک خیلی خیلی کم توجه می کنیم و وقتی حادثه ای رخ می دهد خسارت های چندین برابری می دهیم.

 در کشور ما گاه موضوعات خیلی ساده تر از آن هستند که دنبال نقشه ها و طرح های پیچیده تر باشیم.

پیشنهاد

پیشنهاد می کنم برای تمرین و تغییر ذهنیت خودمان، ۱۰ ساختمان مشابه پلاسکو را که ممکن است در معرض خطر باشند را نشان کنیم و مسائل ساده آنها را که ممکن است خطر آفرین باشند حل کنیم. این کار خیلی ذهن شرقی ما را می تواند در ارائه روش های خیلی ساده تر پیشگیری از خطرات بزرگ کمک کار باشد. همین، یک کار ساده را شروع کنیم، شاید درس خوبی از پلاسکو بگیریم./

* سرپرست حوزه پژوهشی ساختمان و ابنیه فنی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و دبیر کارگروه ملی مخاطرات زلزله



لینک منبع
بازنشر توسط urbanity.ir

ضرورت فرهنگ سازی جهت کاهش سوانح ساختمانی / افزایش ایمنی در کارگاه های ساختمانی، مهم ترین هدف HSE



۲۷ March 2017 | 10:21 am

معاون وزیر راه و شهرسازی درباره امضای تفاهم نامه همکاری در طرح نشان تعالی سلامت، ایمنی و محیط زیست (HSE) با تأکید بر ضرورت امر فرهنگ سازی به منظور کاهش سوانح ساختمانی در کشور بیان کرد: حضور دانشگاه با دیدگاه نظری می تواند برخلاف دستگاه های دولتی که همواره از دیدی عمل گرا برخوردار هستند نتیجه خوبی را در این عرصه به دست آورد.
به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی حامد مظاهریان معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی درباره امضای تفاهم نامه همکاری در طرح نشان تعالی سلامت، ایمنی و محیط زیست (HSE) با اشاره به آمار بالا و چشمگیر سوانح ساختمانی در کشور بیان کرد: متأسفانه این آمار که نسبت به نرم جهانی رقمی غیرقابل قبول به شمار می رود سالیانه مرگ نزدیک به یکهزار و ۵۰۰ نفر را بر اثر حوادث کار در کشور نشان داده که ۶۰ درصد از این رقم مربوط به حوادث ساختمانی است.
مظاهریان در ادامه با بیان اینکه روزانه ۳ خانواده در کشور از این حوادث صدمه می بینند گفت: هدف ما از انعقاد این تفاهم نامه کاهش این رنج و مشکلات و به دنبال آن رسیدن به استانداردهای شاخص و بهتری در رده جهانی ست.
معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی با بیان این مطلب که تا کنون وزارت خانه اقدامات بسیار گسترده ای در حوزه کاهش سوانح جاده ای در کشور انجام داده است گفت: قطعا کاهش سوانح جاده ای و همچنین ساختمانی در کشور بیش از هرچیز نیازمند فرهنگ سازی در این حوزه است که این امر نیز تنها با گسترش همکاری دستگاه ها خصوصا با محیط دانشگاهی فراهم خواهد شد.
به گفته این مقام مسئول حضور دانشگاه با دیدگاه نظری می تواند برخلاف دستگاه های دولتی که همواره از دیدی عمل گرا برخوردار هستند نتیجه خوبی را در این عرصه به دست آورد.
مظاهریان همچنین با تأکید بر این نکته که ارتباط صنعت و دانشگاه در تمامی نقاط جهان مورد توجه قرار دارد گفت: امید داریم با امضای این تفاهم نامه و یادگیری مباحث فراوانی از آن، روابط و همکاری های خود با سایر محیط های دانشگاهی را نیز گسترش دهیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان این مطلب که این اقدام قطعا بحث ایمنی را در کارگاه های ساختمانی افزایش خواهد داد گفت: از دانشگاه می خواهیم که در این زمینه حمایت های علمی لازم را پروژه های ساختمانی داشته و به نکات لازم در اجرای آن ها توجه کند.
مظاهریان حضور فعال وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی و همچنین بخش های گوناگون بیمه ای را در این اقدام ضروری و مؤثر دانست و افزود: بدون شک هدف اصلی ما از انجام تمامی این اقدامات کاهش امار کشته شدگان بوده و این مشارکت نمونه ای برای گسترش اینگونه فعالیت هاست.
منبع:ایلنا



لینک منبع
بازنشر توسط urbanity.ir

سخنان انتخاباتی وزیر احمدی نژاد:نمی توانیم پذیرای توریست اروپایی باشیم/مسکن مهر کار جن و پری بود؟



۲۶ March 2017 | 11:27 am

شرایط کشور به ویژه در مسائل بیکاری در حد انزجار است و امید است با اجماع اصولگرایی امسال اقداماتی انجام شود که مسیر کشور عوض شود. – رستم قاسمی گفت: در ۱۰ سال گذشته موضوع اقتصاد مورد تاکیدمقام معظم رهبری بود و به عنوان موضوع اصلی و دغدغه های اصلی ایشان مطرح می شود. وی تصریح کرد:امسال نیز معظم له اقتصاد مقاومتی؛ تولید-اشتغال را شعار سال قرار دادند و این موضوع بیانگر آن است که موضوع اقتصاد یکی از دغدغه های جدی …
منبع خبر: ساعت ۲۴
دسته بندی خبر: سیاسی



لینک منبع
بازنشر توسط urbanity.ir

نوروز، انتخاب‌ شایسته‌ فرهنگی جهان



۲۴ March 2017 | 9:32 am

انسان ایرانی که به مدت هزاران سال در سرزمین ایران زندگی کرده است و از رمز کیفیت زندگی در این سرزمین و رعایت کردن اصولی که برای زندگی در این سرزمین به آن نیاز داشته مطلع شده است، آرام آرام این اصول را تصحیح کرده و راه مواجه شدن با ظرفیت‌های موجود در محیط اطراف خود را یافته است. یکی از این ظرفیت‌ها که در طول تاریخ کهن این سرزمین نمایان شده و جزیی از فرهنگ عمومی ایرانیان است، نحوه بیرون آمدن از زمستان و ورود به بهار است. در سرزمین ما به جهت تنوع جغرافیایی که وجود دارد و تنگناهایی که انسان این سرزمین در طول تاریخ با آنها مواجه شده است، مساله زمستان مساله مهمی در این جغرافیا بوده است. ورود به زمستان و خروج از آن برای انسان ایرانی معانی ویژه‌ای دارد. لذا تمهیداتی هم برای این موضوع توسط ایرانیان اندیشیده شده است. هم برای ورود به فصل زمستان و هم برای خروج از آن. ما در ورود به زمستان جشن‌های مهرگان را در مهر و یلدا را در دی ماه داریم.

در این جشن‌هاست که ایران ثروت خود را به رخ زمستان می‌کشد و با نشان دادن ظرفیت‌های طبیعی که دارد با گندم و جو وعلوفه و میوه‌هایی که دارد، با جمع شدن به دور این ثروت و جشنی که برپا می‌کند، می‌گوید که من به قدر کافی ثروت دارم که نگران ورود زمستان و چگونگی خروج از آن نیستم. بعد از سپری شدن زمستان هم جشن‌های مربوط به خروج از زمستان و ورود به بهار شکل می‌گیرد که در حقیقت نخستین و مشهورترین این جشن‌ها، چهارشنبه سوری است. این جشن در واقع جشن استقبال از خورشید و نور است. به همین جهت هم هست که وقتی ما از روی آتش می‌پریم می‌گوییم «گرمی تو از من، زردی من از تو» یعنی کسالتی که زمستان ممکن بود برای من پیش بیاورد را به تو (آتش) می‌دهم و نشاطی که تو با گرمی و نور خود می‌توانی به من بدهی از تو طلب می‌کنم.

 البته این را بعضی به احترام به آتش تعبیر کرده‌اند که چندان مرتبط نیست، در حقیقت موضوع اصلی در چهارشنبه سوری استقبال از بهار است و به همین جهت هم در آخرین چهارشنبه هر سال اتفاق می‌افتد. نوروز که همه دنیا در مقابل آن سر تعظیم فرود آورده‌اند و پذیرفته‌اند که یکی از شایسته‌ترین انتخاب‌های فرهنگی جهان است، آغاز فصل بهار است.

این آغاز با جشن مفصلی همراه است چرا که ما زمستان سرد و تاریک را پشت سر گذاشته‌ایم و بهار پر از زندگی و طراوت را پیش رو داریم. این برای ایرانیان خوش سلیقه با طبع سلیمی که دارند بهانه‌ای است برای شکر‌گزاری. به همین جهت هم همانطور که پیش از اسلام آغاز شده بود، دین مبین اسلام هم احترام به این امر را واجب دانسته و اجازه داده است که این تحول بزرگ داشته شود و در حقیقت دعایی که ما هنگام تحویل سال می‌خوانیم «حول حالنا الی احسن الحال» هم همین معنا را دارد و ما را از حالت پژمردگی و سردی و تاریکی زمستان به بهترین حال‌ها که حال بهار و شکفتگی و پیشرفت و رشد است، نزدیک می‌کند. بعد از این آیین ورود به بهار، ما روز سیزده بدر را داریم که جشن رفتن به طبیعت و وارد شدن عملی به بهار است.

اینها همه با اساطیر و باورهای تاریخی ما مرتبط است. عید نوروز و سیزده بدر به داستان حضرت سلیمان (ع) و گم شدن انگشتری ایشان هم مربوط می‌شود.

از طرفی هم داستان‌های مربوط به میر نوروزی را داریم که هنوز هم در بخشی از نقاط ایران اجرا می‌شود. نوروز زمان پشت سرگذاشتن تاریکی و سیاهی و به استقبال رشد و شکوفایی و نور و امید رفتن است. و ما این اتفاق را در لحظه‌ای که زمان تغییر فصل از زمستان به بهار است، جشن می‌گیریم. بهتر است به جای به حاشیه رفتن به حقیقت این جشن که بسیار هم قابل احترام است بپردازیم و به آن احترام بگذاریم/

  *رییس ایکوموس و رییس اسبق سازمان میراث فرهنگی



لینک منبع
بازنشر توسط urbanity.ir

خبر خوش برای بازار مسکن



۲۷ March 2017 | 7:10 am

با افزایش سرمایه بانک مسکن از ۳ به ۸ هزار میلیارد تومان، بازار مسکن در سال آینده می تواند رونق قابل توجهی به خود بگیرد.
به گزارش ایسنا، تقریبا از دی ماه سال گذشته بود که وزارت راه و شهرسازی و بانک مسکن به دنبال بحث توسعه ای شدن بانک مسکن و اضافه شدن ۵٠٠٠میلیارد تومان به سرمایه این بانک بودند که این تبصره در لایحه بودجه ١٣٩۵نیز وجود داشت اما به دلیل مشکلات دولت و رکود اقتصادی این موضوع معطل مانده بود.
با این حال دو روز مانده به پایان سال ۱۳۹۵ مصوبه افزایش ۵٠٠٠میلیارد تومانی سرمایه بانک مسکن توسط هیات وزیران تایید شد.
در این شرایط احتمالا بازار مسکن در سال ۱۳۹۶ با افزایش تقاضای مصرفی از طریق تسهیلات مواجه می شود و احتمالا فعالان این بازار برای ورود به دوره پیش رونق آماده می شود.
مدیرعامل بانک مسکن با بیان اینکه، تنها بانک تخصصی توسعه ای بخش مسکن اکنون و در آستانه سال جدید، با گشایش جدید در مسیر حمایت مالی بیشتر از این بخش روبرو شده است، اعلام کرد: بانک مسکن با این میزان افزایش سرمایه، می تواند در سال ١٣٩۶ هم راستا با سیاستهای بالادست از جانب دولت و بانک مرکزی، از همه بخش های مسکن به خصوص تقاضای مصرفی خرید مسکن و همچنین ساخت و سازهای منطبق با الگوی مصرفی، از طریق پرداخت متنوع تسهیلات بانکی، پشتیبانی مالی به عمل بیاورد.
محمدهاشم بت شکن درباره جزئیات افزایش سرمایه بانک گفت: «با لطف پروردگار و مساعی صورت گرفته خوشبختانه با تأیید هیات وزیران، افزایش سرمایه بانک به مبلغ ۵٠ هزار میلیارد ریال به تصویب مجمع عمومی بانک رسید و به نظر می رسد اکنون بانک دارای بالاترین نسبت کفایت سرمایه در بین بانک های دولتی باشد.»
بت شکن، این موفقیت را …

اخبار پیشنهادی:



لینک منبع
بازنشر توسط urbanity.ir

ترافیک نیمه سنگین در آزادراه تهران-کرج



۲۶ March 2017 | 3:51 pm

رییس مرکز کنترل ترافیک پلیس راهور ناجا آخرین وضعیت راه های کشور را تشریح کرد. – به گزارش پایگاه خبری عصرخودرو” به نقل از ایسنا، سرهنگ نادر رحمانی، اظهار کرد: باند شمالی آزادراه تهران-کرج (محدوده پل کلاک تا پل فردیس)، باند شمالی آزادراه کرج-قزوین(محدوده پایانه شهید کلانتری تا پل حصارک) و باند جنوب به شمال محور رودبار-منجیل محدوده مسکن مهر رودبار ترافیک نیمه سنگینی را شاهد هستیم. وی ادامه داد: تردد …
منبع خبر: عصر خودرو
دسته بندی خبر: اجتماعی



لینک منبع
بازنشر توسط urbanity.ir

پوسته وردپرس