قالب وردپرس

مركزي

استعداد بالقوه روستاهای اطراف اراک برای تبدیل شدن به مناطق مخاطره آمیز

[ad_1]

۱۸ May 2016 | 9:01 pm

مدیرکل راه و شهرسازی استان مرکزی با بیان این که در حاشیه اراک روستاهایی هستند که استعداد بالقوه ای برای تبدیل شدن به سکونتگاه های غیررسمی دارند گفت: راه آهن استان مرکزی در کریدور اصلی شمال- جنوب که ۱۶ کشور را به یکدیگر متصل می کند قرار دارد که اهمیت خطوط ریلی را در این استان دو چندان می کند.

[ad_2]

لینک منبع
بازنشر توسط urbanity.ir

استعداد بالقوه روستاهای اطراف اراک برای تبدیل شدن به مناطق مخاطره‌آمیز/ نقش راه‌آهن استان مرکزی در کریدور اصلی شمال- جنوب/ شناسایی خانه‌های تاریخی قابل سرمایه‌گذاری در اراک

[ad_1]

۱۸ May 2016 | 3:25 pm

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مجیدرضا نصراله‌نژاد مدیرکل راه و شهرسازی استان مرکزی در  شانزدهمین جلسه ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار که صبح دیروز سه‌شنبه ۲۸ اردیبهشت با حضور وزیر راه و شهرسازی برگزار شد وضعیت بافت‌‌های هدف را در سه محور سکونتگاه‌های غیر رسمی، بافت‌های فرسوده با محوریت دو شهر اراک و ساوه و بافت‌ تاریخی تشریح کرد و درباره وضعیت کلی استان مرکزی گفت: استان مرکزی به مساحت ۲۹ هزار و ۱۲۶ کیلومترمربع بر اساس آمار سال ۹۰، یک میلیون و ۴۱۳ هزار و ۹۵۹ نفر جمعیت دارد که ۱.۸۸ درصد از جمعیت کل کشور را به خود اختصاص داده است.

نصراله‌نژاد با بیان این‌که این استان دارای ۱۲ شهرستان و ۳۳ شهر است افزود: ۷۳.۹ درصد جمعیت استان مرکزی شهرنشین هستند و این استان رشد سالانه جمعیت ۰.۹۱ را تجربه کرده است.

وی ضمن ارائه گزارشی از وضعیت راه‌های استان گفت: استان مرکزی دارای ۳۰۲ کیلومتر راه‌آهن و دارای ۱۵ ایستگاه راه‌آهن است. راه‌آهن این استان در کریدور اصلی شمال- جنوب که ۱۶ کشور را به یکدیگر متصل می‌کند قرار دارد که اهمیت خطوط ریلی را در این استان دو چندان می‌کند.

مدیرکل راه و شهرسازی استان مرکزی در ادامه به تشریح وضعیت سکونتگاه‌های غیررسمی استان پرداخت و گفت: در استان مرکزی، تنها شهرهای اراک و ساوه دارای سکونتگاه غیر رسمی مصوب هستند که در مجموع ۸.۵ درصد مساحت و ۲۲ درصد جمعیت این دو شهر را سکونتگاه‌های غیررسمی تشکیل داده‌اند.

نصراله‌نژاد نسبت مساحت محلات غیر رسمی به کل شهر اراک را ۷ درصد و نسبت جمعیتی را ۲۳ درصد اعلام کرد و گفت: در شهر اراک ۱۲ منطقه به عنوان سکونتگاه‌ غیررسمی شناسایی شده‌اند که چهار محله از این ۱۲ منطقه به عنوان محلات هدف انتخاب شده‌اند.

وی به تشریح اقدامات شهرداری اراک در این شهر پرداخت و افزود: در شهر اراک محلات در معرض خطر را شناسایی کرده‌ایم ضمن این‌که در حاشیه اراک روستاهایی هستند که استعداد بالقوه‌ای برای تبدیل شدن به سکونتگاه‌های غیررسمی دارند و می‌توانند به مناطقی مخاطره‌آمیز تبدیل شوند.

مدیرکل راه و شهرسازی مرکزی درباره وضعیت سکونتگاه‌های غیررسمی شهر ساوه نیز گفت: نسبت مساحت محلات غیررسمی به کل شهر ۱۲.۵ درصد و نسبت جمعیتی ۱۹ درصد است و علت اصلی مهاجرت در این شهر با هدف اشتغال محسوب می‌شود. در شهر ساوه ۱۷ محله به عنوان سکونتگاه‌ غیررسمی شناسایی شده که از این تعداد برای ۵ محله برنامه‌ ویژه‌ای در نظر گرفته شده است.

پروژه اجرایی ۳۶۰ واحدی فاز ۱ (کوی سجادیه) یکی از پروژه‌هایی بود که نصراله‌‌نژاد از آن به عنوان یکی از اقدام‌های انجام شده توسط دستگاه‌های عضو ستاد استانی بازآفرینی در سکونتگاه‌های غیر رسمی اراک و ساوه نام برد و درباره آن توضیح داد: این پروژه در زمینی به مساحت حدود ۵ هکتار به منظور جلوگیری از توسعه سکونتگاه‌های غیر رسمی در منطقه باغ خلج اراک توسط اداره کل راه و شهرسازی و با مشارکت بخش خصوصی احداث شده است.

وی همچنین در ادامه به تشریح برخی دیگر از این اقدامات از جمله طرح نوسازی قسمتی از منطقه باغ خلج (مصوب کمیسیون ماده ۵)، احداث پارک ترنم در انتهای کوی امام علی (ع) با مشارکت شرکت عمران و بهسازی و شهرداری اراک، احداث پارک نسترن با مشارکت شرکت عمران و بهسازی و شهرداری کرهرود پرداخت.  

مدیرکل راه و شهرسازی مرکزی ادامه داد: کل بافت‌های فرسوده مصوب شهری استان معادل ۸.۵ درصد مساحت محدوده آن شهرهاست ضمن این‌که جمعیت ساکن در بافت‌های نابسامان مصوب شهری استان  ۱۲۵ هزار نفر معادل ۱۳ درصد جمعیت آن شهرهاست.

نصراله‌نژاد استان مرکزی را دارای بافت‌های تاریخی باارزشی دانست که نیازمند توجه ویژه‌اند و در این‌باره گفت: مجموعه تاریخی بازار اراک، حمام چهارفصل، بازار نراق، مجموعه عبدل آباد ساوه، قلعه تاریخی سالار محتشم خمین، مسجد جامع ساوه، تاجرسرای حاج مهدی نراق و بیت حضرت امام خمینی (ره) برخی از بافت‌های ارزشمندی هستند که در استان مرکزی وجود دارند. ضمن این‌که احداث میدان نقش امام شهر خمین توسط شهرداری خمین در دست اقدام است.

وی در ادامه وسعت بافت‌های تاریخی این استان را اعلام کرد که اطلاعات مربوط به آن در شهرهای مختلف در جدول زیر آمده است:










ردیف

نام شهر

وسعت بافت تاریخی(هکتار)

۱

کلان شهر اراک

۱۷۳

۲

ساوه

۱۱.۴

۳

خمین

۶۸

۴

آشتیان

۳۰

۵

مأمونیه

۲۴

۶

تفرش

۱۱.۵

۷

نراق

۱۴.۵

جمع:

۳۳۲

مدیرکل راه و شهرسازی استان مرکزی همچنین از شناسایی خانه‌های تاریخی قابل مرمت و سرمایه‌گذاری در اراک خبر داد که جزئیات این بناها در جدول زیر آمده است:









کاربری

متراژ


عرصه….اعیان

قدمت

نام بنا

ردیف

تجاری


مسکونی

۳۸۲

۵۶۹

۸۶


سال

بانک شاهی

۱

مسکونی

۴۵۰

۶۰۰

۱۵۰


سال

منزل تاریخی آقای مصطفی ایرانی

۲

مسکونی

۷۰

۳۸۰

۱۶۰


سال

منزل تاریخی آقای سید جواد عماد

۳

مسکونی

۷۰۰

۱۲۵۰

۱۲۰


سال

منزل تاریخی خانواده محسنی


(ورثه ای)

۴

مسکونی

۱۸۰

۳۰۰

۱۵۰


سال

منزل تاریخی آقای


یار محمدی

۵

مسکونی

۳۰۰

۶۵۰

۱۳۰


سال

منزل تاریخی خواجعلی


علی اسکندری(مالک جدید)

۶

مسکونی

۲۲۵

۳۲۵

۱۰۰

منزل تاریخی مرحومه اسحاق منصوری وهمدم مزرعه فراهانی

۷

[ad_2]

لینک منبع
بازنشر توسط urbanity.ir

قطار سریع السیر در مسیر قم-اراک راه اندازی می شود

[ad_1]

۱۸ May 2016 | 8:09 pm

وزیر راه و شهرسازی گسترش حمل و نقل ریلی و حومه ای، برنامه ریزی برای کاهش آلودگی هوا، جمع آوری آمار دقیق از میزان مهاجرپذیری و تهیه طرح های بهسازی را از مهمترین اقدامات در استان مرکزی برشمرد. در آخرین روزهای مجلس نهم نیز، طرح بانکداری بدون ربا در دستور کار قرار مجلس قرار داده اند. منتقدان این طرح معتقدند که اگرچه نظام بانکداری ایران نیازمند… خروج نام ۲۵ شرکت زیرمجموعه «ایفیک» از لیست واگذاری های سازمان خصوصی سازی قانونی بوده و بنا به تشخیص هیات وزیران و در راس آن، وزیر اقتصاد صورت گرفته اس…

[ad_2]

لینک منبع
بازنشر توسط urbanity.ir

راه اندازی قطار سریع السیر درمسیر قم-اراک

[ad_1]

۱۸ May 2016 | 6:18 pm

وزیر راه و شهرسازی گسترش حمل و نقل ریلی و حومه ای، برنامه ریزی برای کاهش آلودگی هوا، جمع آوری آمار دقیق از میزان مهاجرپذیری و تهیه طرح های بهسازی را از مهمترین اقدامات در استان مرکزی برشمرد.

[ad_2]

لینک منبع
بازنشر توسط urbanity.ir

راه اندازی قطار سریع السیر در مسیر قم-اراک

[ad_1]

۱۸ May 2016 | 5:09 pm

وزیر راه و شهرسازی گسترش حمل و نقل ریلی و حومه ای، برنامه ریزی برای کاهش آلودگی هوا، جمع آوری آمار دقیق از میزان مهاجرپذیری و تهیه طرح های بهسازی را از مهمترین اقدامات در استان مرکزی برشمرد.

[ad_2]

لینک منبع
بازنشر توسط urbanity.ir

برنامه‌های وزارت راه و شهرسازی برای توسعه شهری و کنترل آلودگی هوا در اراک/ راه‌اندازی قطار سریع‌السیر در مسیر قم _ اراک و دو خطه کردن مسیر ریلی تهران _ قم _ اراک/ ضرروت اطلاع‌رسانی مناسب برای تسهیلات جدید مسکن و مباحث بازآفرینی شهری

[ad_1]

۱۸ May 2016 | 9:36 am

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، عباس آخوندی در شانزدهمین جلسه ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار که با دو دستور کار بررسی گزارش وضعیت محدوده‌‌ها و محلات بازآفرینی شهری و عملکرد ستادهای استانی و شهرستانی استان مرکزی و بررسی مصوبات و برنامه‌های پیشنهادی ستاد بازآفرینی شهری کلان‌شهر تهران و کارگروه‌های زیرمجموعه صبح دیروز سه‌شنبه برگزار شد با بیان این‌که استان مرکزی از استان‌های مهم ایران است گفت: این استان در ایران مرکزی با قدمت تاریخی بسیار بسیار زیاد قرار دارد و بخش قابل توجه میراث معنوی ما به این استان تعلق دارد؛ استانی که تفرش، آشتیان، محلات ثلاث، عراق عجم همه در آن واقع شده و دارای میراث ارزشمندی از جمله میراث علمی، تجاری، صنعتی، منابع طبیعی است.

وزیر راه و شهرسازی افزود: استان مرکزی از نظر آب، هوا و زمین دارای ثروت‌های زیادی است و یکی از مناطقی محسوب می‌شود که در توسعه ملی ایران همواره نقش مهمی ایفا کرده است. باید به پشتوانه‌های این استان در جهت ملی و منطقه‌ای که از ارزش‌های بالایی برخوردارند توجه کنیم.

آخوندی استان مرکزی را استانی با رشد صنعتی شدید دانست و گفت: بخشی از این استان تحت تاثیر رشد سریع تهران قرار گرفته و دچار عدم تعادل‌های جدی شده است؛ البته مدتی است توجه خوبی به این استان شده است. در حوزه حمل و نقل دو خطه کردن قطار تهران ـ قم ـ اراک در دستور کار قرار گرفته است و در حال مذاکره هستیم تا بتوانیم قطار سریع‌السیر را در مسیر قم ـ اراک ایجاد کنیم. رونق حمل‌ونقل ریلی باعث می‌شود نظمی به رفت‌و آمد شهروندان داده شود و آلودگی هوا نیز تا حد زیادی کنترل شود.

وزیر راه و شهرسازی بر لزوم حمل و نقل ریلی در پیرامون اراک تاکید کرد و ادامه داد: می‌توانیم با توجه به شبکه ریلی موجود در شهر جدید مهاجران نیز ایستگاه‌های جدیدی را به وجود بیاوریم، ضمن این‌که در اطراف اراک نیز امکان راه‌اندازی حمل و نقل حومه‌ای وجود دارد و اگر در شورای استان نیز مطرح شود این کار شدنی است. این امر به اراک و پیرامون آن سامان می‌دهد و گامی موثر در کاهش آلودگی هواست زیرا اراک شهری است که با آلودگی جدی هوا نیز روبه‌روست. بنابراین در استان مرکزی و به ویژه شهر اراک باید ارتباطی بین حمل‌ونقل ریلی و توسعه شهری به وجود بیاوریم. باید بتوانیم در بخش سکونتگاه‌های غیررسمی پیشتاز باشیم و در طرح جامعی که تهیه می‌شود دسترسی ریلی مناسبی را برای ساکنان این مناطق پیش‌بینی کنیم، با این شرایط شاید بتوانیم بر وضع موجود غلبه بیابیم.

وی در ادامه سخنان به بحث مهاجرپذیری پرداخت و گفت: باید اطلاعات خود را در زمینه میزان مهاجرت‌پذیری شهرهایی مانند اراک افزایش دهیم. استان مرکزی مانند تهران در مقاطعی دچار روند سریع مهاجرپذیری شد. اگر آمار مربوط به روند مهاجرت را بدانیم می‌توانیم تصمیم‌گیری دقیق‌تری داشته باشیم. باید برنامه مشخصی در این زمینه داشته باشیم. این‌که روند مهاجرپذیری اراک ثابت باشد و ما میراث‌دار وضعیت گذشته باشیم، در نحوه برنامه‌ریزی‌ها تاثیر دارد. در دو شهر استان (اراک و ساوه) که عمدتا دچار مسئله بافت‌های ناکارآمد هستند باید طرح‌های بازآفرینی شهری را داشته باشیم و نه تنها در شهر اراک بلکه در پیرامون آن نیز بتوانیم طرح و فهم روشنی از شیوه فعل و انفعال بین مرکز شهر و پیرامونش داشته باشیم.

عضو کابینه تدبیر و امید بر وجود بافت‌های تاریخی در شهرهای دیگر استان مرکزی از جمله خمین، آشتیان، نراق و دلیجان تاکید کرد و گفت: بافت‌های تاریخی ارزشمندی در این شهرها وجود دارد که باید برای آن‌ها طرح‌های بهسازی و برنامه‌ریزی دقیقی داشته باشیم.

آخوندی تسریع در روند بهسازی بافت‌های ناکارآمد شهری را منوط به برگزاری منظم ستاد ملی و استانی بازآفرینی پایدار شهری دانست و گفت: ستاد ملی بازآفرینی به طور منظم و هر دو هفته یک‌بار برگزار می‌شود. استان مرکزی و سایر استان‌ها نیز باید تقویم سالانه‌ و مشخصی برای برگزاری جلسات داشته باشند تا مطمئن شویم موضوعات و مشکلات این بافت‌ها در استان‌ها با جدیت رصد می‌شود. بخش عمده هماهنگی‌ها و تصمیمات در همین جلسات در سطح ملی، استانی و شهرستانی ایجاد می‌شود که ارزش فراوانی دارد.

نقش بانک مسکن در فرایند بهسازی و نوسازی بافت‌های ناکارآمد موضوع دیگری بود که آخوندی بر آن تاکید کرد و گفت: باید از مدیرعامل و مسئولان بانک مسکن در تهران و سایر استان‌ها نیز برای شرکت در جلسات ستاد ملی بازآفرینی دعوت شود. بانک مسکن بر اساس مصوبه جدید شورای پول و اعتبار که اخیرا به پیشنهاد ما تصویب شد در شهری مانند اراک ۱۲۰ میلیون تومان به هر واحد مسکونی تسهیلات می‌دهد، شهروندان ساوه با این مصوبه می‌توانند ۸۰ میلیون تومان تسهیلات مسکن دریافت کنند که رقم بسیار بزرگی است. به اعتقاد من در این زمینه ما مشکل اطلاع‌رسانی داریم.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: حضور مدیران بانک مسکن در جلسات ستاد ملی و استانی می‌تواند کمکی جدی باشد برای این‌که این کانون توجه را به سمت بافت‌های هدف ببریم و آن‌ها را سامان دهیم. تقاضای من این است که جناب استاندار در برنامه جدید جلسات اختصاصی با بانک مسکن حضور داشته باشند و این مدیران در جلسات ستاد بازآفرینی نیز حضور پیدا کنند.

وی با تاکید بر اینکه نحوه اطلاع‌رسانی به مردم در زمینه تسهیلات بخش مسکن ضروری است گفت: باید شبکه یا وبسایتی وجود داشته باشد که مردم با مراجعه به آن به همه این اطلاعات دسترسی پیدا کنند و حتی بتوانند درخواست‌ بدهند. شبکه شهراه می‌تواند در این راه کمک زیادی کند. این شبکه باید در سراسر ایران این اطلاعات را در اختیار مردم قرار دهد. اگر وزارت اطلاعات زیرساخت‌های لازم را برای این کار فراهم کند می‌توانیم هماهنگی بین شهرداری، مردم و ستاد بازآفرینی شهری را فراهم کنیم و اطلاعات را در اختیار مردم قرار دهیم.

آخوندی افزود: به عقیده من میزان اطلاعاتی که در ستاد بازآفرینی وجود دارد با شهروندان فاصله زیادی دارد و مردم از بسیاری تصمیمات این ستاد مطلع نمی‌شوند. باید در زمینه این شبکه اطلاع‌رسانی فعالیت جدی داشته باشیم و دستورالعملی تهیه و آن را به تمام استان‌ها ارسال کنیم.

وزیر راه و شهرسازی بحث مهم دیگر را اراضی موجود شهری دانست و در این‌باره توضیح داد: اراضی شهری باید پشتوانه اجرای طرح‌های بازآفرینی قرار بگیرد و ما در وزارت راه و شهرسازی با پیشرفت پروژه‌ها به صورت مرحله به مرحله از این طرح‌ها حمایت می‌کنیم.

وی در پایان بر توانمندسازی ساکنان بافت‌های ناکارآمد شهری تاکید کرد و گفت: موضوعات متعددی در توانمندسازی و پیشگیری از گسترش این بافت‌ها مورد اهمیت است ضمن اینکه منابع مختلفی در سازمان‌ها وجود دارد که باید با ایجاد هماهنگی بتوانیم از این منابع به بهترین شکل بهره ببریم./ 

[ad_2]

لینک منبع
بازنشر توسط urbanity.ir

بررسی قیمت مسکن در منطقه جردن +جدول

[ad_1]

۱۸ May 2016 | 2:56 pm

بررسی قیمت خانه های منطقه جردن تهران نشان از آن دارد که تاکید وزیر راه و شهرسازی در تحریک تقاضا در بازار مسکن تنها مربوط به مسکن ارزان قیمت و مناطق مرکزی تهران است، زیرا به نظر می آید خریداران منازل یک میلیاردی با کاهش قدرت خرید مواجه نشده اند.

[ad_2]

لینک منبع
بازنشر توسط urbanity.ir

گزارش تصویری : شانزدهمین جلسه ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار

[ad_1]

۱۸ May 2016 | 9:38 am

چهارشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۵ – ۰۹:۳۸










































[ad_2]

لینک منبع
بازنشر توسط urbanity.ir

تاکید آخوندی بر ایجاد پیوند میان حمل و نقل ریلی و توسعه شهری

[ad_1]

۱۷ May 2016 | 9:45 pm

تین نیوز | شانزدهمین جلسه ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار وضعیت محدوده ها و محلات بازآفرینی شهری استان مرکزی و مصوبات و برنامه های پیشنهادی ستاد بازآفرینی شهری کلان شهر تهران و کارگروه های زیرمجموعه در شانزدهمین جلسه ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار با حضور وزیر راه و شهرسازی بررسی شد.
شانزدهمین جلسه ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار با دو دستور کار بررسی گزارش وضعیت محدوده ها و محلات بازآفرینی شهری و عملکرد ستادهای استانی و شهرستانی استان مرکزی و بررسی مصوبات و برنامه های پیشنهادی ستاد بازآفرینی شهری …

[ad_2]

لینک منبع
بازنشر توسط urbanity.ir

عملیات احداث پل آستانه در شازند استان مرکزی

[ad_1]

۱۷ May 2016 | 8:04 am

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان مرکزی، مهرداد شیخی رئیس اداره راه و شهرسازی شهرستان شازند با بیان اینکه پل بتنی مورد نظر دارای ۵ دهانه ۱۱ متری است، گفت: در اجرای عملیات ساخت این پل تاکنون ۱۳۵۴مترمکعب بتن‌ریزی، ۱۰۰ تن آرماتوربندی و ۲۲۰۲ مترمکعب قالب‌بندی به اجرا درآمده است.

وی افزود: یکی از اهداف اصلی این اداره ایمن‌سازی محورها و تردد ایمن کاربران جاده‌ای است.

رئیس اداره راه و شهرسازی شازند در ادامه گفت: با توجه به تاکیدات مدیرکل محترم راه و شهرسازی استان مرکزی، این اداره به منظور کاهش آمار و شدت تصادفات و کاهش خسارت‌های وارده، حذف نقاط حادثه خیز، جداسازی باندهای رفت و برگشت، نصب انواع علائم و تابلوهای ایمنی، خط‌کشی محورها و نصب گاردریل را در دستور کار خود دارد.

[ad_2]

لینک منبع
بازنشر توسط urbanity.ir

پوسته وردپرس