قالب وردپرس

كرمان

تمایل گردشگران خارجی به ایرانگردی با قطار

[ad_1]

۱۱ April 2017 | 7:30 pm

تمایل گردشگران خارجی به ایرانگردی با قطار

سرپرست معاون اجرایی شرکت حمل و نقل ریلی رجا اعلام کرد: با برنامه ریزی های انجام شده، دو گروه از گردشگران خارجی، اواخر فروردین امسال با قطارهای رجا ایرانگردی می کنند.
به گزارش گروه اقتصادی آنا از وزارت راه و شهرسازی محسن یاوری افزود: به منظور توسعه گردشگری بین المللی و مذاکره با دو شرکت خارجی، گردشگران بین المللی سفر خود را با این شرکت در ایران انجام می دهند.
وی شمار گردشگران خارجی در این برنامه را حدود ٧٠ نفر ذکر کرد و افزود: این گردشگران اواخر فروردین وارد کشور می شوند.
به گزارش شرکت حمل و نقل رجا، یاوری درخصوص برنامه سفر گردشگران خارجی نیز گفت: گروه اول در سفر یک روزه از تهران به گرگان عزیمت کرده و از مناطق جذاب شمال کشور دیدن می کنند و گروه دوم نیز سفر ١٠ روزه خود را اواخر فروردین از تهران آغاز و پس از گشت و گذار ریلی از هفت شهر کشور، به تهران بازمی گردند تا با هواپیما عازم کشور خود شوند.
به گفته این مقام مسئول، این گروه پس از بازدید از محور شمال، با بازگشت به گرمسار و ادامه مسیر به سمت مشهد رفته و از جاذبه های تاریخی و گردشگری شهرهای مشهد، کرمان، یزد، اصفهان و شیراز بازدید می کنند.
گفتنی است، نخستین سفر ۸۰ گردشگر خارجی، مهر ٩۴ با قطارهای رجا انجام شد و گروه های یادشده، دومین و سومین ایرانگردی بین المللی است که با قطارهای این شرکت توسط گردشگران خارجی صورت می گیرد.

اخبار پیشنهادی:

تمایل گردشگران خارجی به ایرانگردی با قطار

[ad_2]

لینک منبع
بازنشر توسط urbanity.ir

طرح تفصیلی شهر کرمان باید به روز شود

[ad_1]

۱۰ April 2017 | 4:32 pm

کرمان انلاین- محسن پوراسماعیلی از تقسیم بندی شهر کرمان به ۲۰ اولویت اصلی خبر داد و گفت: فرآیند بازنگری طرح تفصیلی در ۹ اولویت از ۲۰ اولویت شهر کرمان به نقطه نهایی رسیده و این ۹ اولویت که مبنای عمل مناطق مختلف قرار گرفته، پس از تصویب در مراجع قانونی به شهرداری های مناطق ابلاغ شده است.
وی با بیان اینکه بخش عمده ای از وظایف اساسی معاونت معماری و شهرسازی شهرداری مربوط به طرح تفصیلی شهر کرمان است گفت: با گذشت حدود ۳۰ سال از ابلاغ این طرح، به دلایل متعددی وضعیت موجود شهر کرمان از این طرح و بازنگری های بعدی آن فاصله زیادی گرفته است.
پوراسماعیلی با اشاره به سابقه تهیه طرح تفصیلی شهر کرمان افزود: یکی از دلایل عمده آن مشکلات مالی شهرداری در عدم اجرای تملک های لازم و اجرای بخش های مختلف طرح تفضیلی است.
سایر نقاط شهر هم در قالب اولویت های بیست گانه، در فرایند بازنگری توسط دو مشاور طرح تفصیلی قرار گرفته است.

[ad_2]

لینک منبع
بازنشر توسط urbanity.ir

تاکنون چند قطار گردشگری بین المللی وارد کشور شده است؟

[ad_1]

۷ April 2017 | 4:52 pm

اقتصاد > صنعت – مدیرکل برنامه ریزی و نظارت برخدمات مسافری راه آهن گفت: از ۳ سال گذشته تاکنون ۱۳ قطار گردشگری بین المللی با امنیت و ایمنی کامل در داخل کشور تردد کرده اند و این نشان از برنامه ریزی و حضور جدی راه آهن در صنعت گردشگری است.
اقتصاد > صنعت – مدیرکل برنامه ریزی و نظارت برخدمات مسافری راه آهن گفت: از ۳ سال گذشته تاکنون ۱۳ قطار گردشگری بین المللی با امنیت و ایمنی کامل در داخل کشور تردد کرده اند و این نشان از برنامه ریزی و حضور جدی راه آهن در صنعت گردشگری است.
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از وزارت راه و شهرسازی،علی کاظمی منش با بیان اینکه سیزدهمین قطار گردشگری امروز (جمعه) درتهران به کارخود پایان می دهد، گفت: طبق برنامه ریزی انجام شده ۱۴چهاردهمین قطار گردشگری بین المللی نیز از ۲۵ فروردین ماه با حضور اتباع خارجی، سفر خود را در ایران آغاز می کند.
وی یادآورشد: سیزدهمین قطار گردشگری ۱۲ فرودین ماه از مرز ملی سرخس وارد کشورشد و با عبورازشهرهای مشهد، کرمان، یزد، اصفهان، شیراز و تهران شرایط بازدید گردشگران ازمکان های دیدنی میهن اسلامی را فراهم کرد.
کاظمی منش با بیان اینکه گردشگران خارجی این قطار۱۸ فروردین ماه وارد تهران می شود، اظهارکرد: پس از بازدید مسافران این قطار از جاذبه های گردشگری شهر تهران گردشگران آن از تهران با هواپیما به کشورهای خود باز می گردند.
مدیرکل برنامه ریزی و نظارت بر خدمات مسافری راه آهن در ادامه از برگزاری تور گردشگری دیگری از ۲۵ فروردین ماه به نام هراز و یک شب با حضور مسافرانی از کشورهای آلمان، سوئیس، روسیه، مکزیک، ترکیه، فنلاند و دانمارک خبر داد و گفت: مسیر حرکت این تور گردشگری نیز از سرخس به عنوان …

اخبار پیشنهادی:

[ad_2]

لینک منبع
بازنشر توسط urbanity.ir

ساخت ۸ دهنه پل در جنوب کرمان

[ad_1]

۶ April 2017 | 1:44 am

کرمان –خبرنگار اطلاعات : ۸دهنه پل در جنوب کرمان در دست ساخت است.محمد ساردویی مدیر کل را ه و شهرسازی جنوب کرمان با اشاره به نقش مهم پل دوم روستای سقدر در کاهش تصادفات و روان شدن ترافیک محور جیرفت – سه راهی بم ،افزود: پل دوم روستای سقدر به طول ۶۰ متر شامل سه دهانه ۲۰ متری است وبا ساخت آن ۲۰ کیلومتر از محور جیرفت – سه راهی بم به صورت چهار خطه قابل تردد می شود .
وی گفت : پل دوم سقدر با پیشرفت فیزیکی ۷۸ درصد و اعتبار اولیه ۱۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال توسط اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای جنوب کرمان در دست ساخت است.
مدیرکل راه و شهرسازی جنوب کرمان افزود: پل دوم سرجاز بر روی رودخانه ملنتی نیز به طول۳۴۸ متر در محور ترانزیتی جیرفت – کهنوج – رودان در دست ساخت است.
وی گفت: تکمیل این پل که شامل ۱۱ دهانه ۲۸ متری و ۲ دهانه ۲۰ متری است به ۱۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.
او اعلام کرد : همچنین تکمیل پل دوم جنگل آباد به طول ۱۹۶ متر با ۷دهانه ۲۸ متری در محور ترانزیتی جیرفت – کهنوج – رودان نیازمند ۶۰ میلیارد ریال اعتبار است .
ساردویی افزود: ساخت پل دوم بهادرآباد به طول ۳۹۹ متر در کیلومتر ۵۵ محور جیرفت – کهنوج – رودان که شامل ۱۹ دهانه ۲۱ متری است با برآورد ۱۱۲ میلیارد ریال در حال برگزاری مناقصه است.
وی با اشاره به پروژه پل تقاطع غیر همسطح سربیژن ، گفت : ساخت این پل به طول ۶۰۰ ۱ متر واعتبار ۱۴ میلیارد ریال سال ۹۱ آغاز شد و تاکنون عملیات اجرایی باند های طرفین و پل دو دهانه ۲۰ متری به اتمام رسیده و آماده پخش آسفالت است.
او یاد آورشد : پیشرفت فیزیکی این پروژه ۹۲ درصد است وبا بهره برداری از آن نقطه برخورد ترافیک جیرفت – ساردوئیه و …

اخبار پیشنهادی:

[ad_2]

لینک منبع
بازنشر توسط urbanity.ir

۸ دستگاه پل بزرگ در جنوب کرمان در دست ساخت است

[ad_1]

۴ April 2017 | 6:40 pm

8 دستگاه پل بزرگ در جنوب کرمان در دست ساخت است

به گزاری ایرنا محمد ساردویی روز سه شنبه در جمع خبرنگاران افزود: پل دوم روستای سقدر به طول ۶۰ متر شامل سه دهانه ۲۰ متری در محور بزرگراه ترانزیت جیرفت – سه راهی بم قرار گرفته است.
وی بیان کرد: با احداث این پل ۲۰ کیلومتر از محور جیرفت – سه راهی بم به صورت چهار خطه قابل تردد می شود و احداث این پل نقش مهمی در کاهش تصادفات و روان شدن ترافیک محور خواهد داشت.
وی گفت: عملیات اجرایی پل دوم سقدر با پیشرفت فیزیکی ۷۸ درصد و اعتبار اولیه ۱۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال در دست اقدام است که اجرای این پروژه به اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای جنوب کرمان واگذار شده است.
مدیرکل راه و شهرسازی جنوب کرمان افزود: پل دوم سرجاز بر روی رودخانه ملنتی نیز در دست احداث است که ۳۴۸ متر طول دارد و در محور ترانزیتی بزرگراه جیرفت – کهنوج – رودان قرار دارد.
وی گفت: این پل نیز از ۱۱ دهانه ۲۸ متر و ۲ دهانه ۲۰ متری تشکیل و تاکنون عملیات های خاکبرداری کامل، اجرای ۸۸ عدد شمع و احداث ۲ فونداسیون انجام شده که برای تکمیل این پل بالغ بر ۱۰۰ میلیارد ریال اعتابر مورد نیاز است.
وی بیان کرد: پل دوم جنگل آباد از دیگر طرح هاست که به طول ۱۹۶ متر در محور ترانزیتی بزرگراه جیرفت – کهنوج – رودان قرار دارد و شامل هفت دهانه ۲۸ متری می باشد که تکمیل آن به ۶۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.
ساردویی افزود: پل دوم بهادرآباد به طول ۳۹۹ متر در کیلومتر ۵۵ محور جیرفت – کهنوج – رودان قرار دارد که شامل ۱۹ دهانه ۲۱ متری است و در حال حاضر پروژه احداث پل دوم بهادرآباد و جاده های ورودی و خروجی اطراف آن با برآوردی بالغ بر ۱۱۲ میلیارد ریال در حال برگزاری مناقصه می باشد.
وی بیان کرد: پل تقاطع …

اخبار پیشنهادی:

8 دستگاه پل بزرگ در جنوب کرمان در دست ساخت است

[ad_2]

لینک منبع
بازنشر توسط urbanity.ir

تشریح وضعیت پل های بزرگ در دست احداث حوزه راه و شهرسازی جنوب استان کرمان

[ad_1]

۴ April 2017 | 2:56 pm

مازندشورا: مدیرکل راه و شهرسازی جنوب استان کرمان وضعیت پل های بزرگ در دست احداث حوزه راه و شهرسازی جنوب استان را تشریح کرد.

مازندشورا : به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی جنوب استان کرمان، محمد ساردوئی بیان کرد: پل دوم سقدر با طول کلی ۶۰ متر متشکل از ۳ دهانه ۲۰ متری در محور بزرگراه شریانی ترانزیت جیرفت – سه راهی بم قرارگرفته با احداث این پل ۲۰ کیلومتر از محور جیرفت –سه راهی بم به صورت چهارخطه قابل تردد می گردد احداث این پل نقش مهمی در کاهش تصادفات و روان شدن ترافیک محور خواهد داشت. عملیات اجرایی پل دوم پیشرفت فیزیکی ۷۸ درصد و اعتبار اولیه آن ۱۳/۵ میلیارد ریال است. در حال حاضر اجرای این پروژه به اداره کل راهداری و حمل ونقل جاده ای جنوب منتقل شده است.
وی افزود: پل دوم سرجاز به طول کلی ۳۴۸ متر در محور ترانزیتی و شریانی جیرفت – کهنوج – رودان قرار دارد که متشکل از ۱۱ دهانه ۲۸ متر و ۲ دهانه ۲۰ متری و ساختار فونداسیون های پل از نوع شمع های بتنی به عمق ۲۰ متر و ساختار تابلیه آن از نوع تیر – دال با تیرهای پیش تنیده است، تاکنون عملیات خاک برداری کامل، اجرای ۸۸ عدد شمع و احداث ۲ فونداسیون نیز انجام شده است. برای تکمیل این پل اعتباری بالغ بر ۱۰۰ میلیارد ریال مورد نیاز است. با تکمیل این پروژه و اتمام عملیات اجرایی بزرگراه جیرفت -کهنوج به طول تقریبی ۱۴۰۰ متر تکمیل می گردد.
وی همچنین بیان کرد: پل دوم جنگل آباد، این پل به طول کلی ۱۹۶ متر در محور ترانزیتی و شریانی جیرفت – کهنوج – رودان قرار دارد متشکل از ۷ دهانه ۲۸ متری است. ساختار فونداسیون های این پل از نوع شمع های بتنی به عمق ۲۰ متر و ساختار تابلیه آن از نوع تیر – دال با تیرهای پیش تنیده است. خاک برداری محل پل و اجرای ۷ شمع انجام شد. برای تکمیل این پل اعتباری بالغ بر ۶۰ میلیارد ریال مورد نیاز است. احداث این پل شاهد روان شدن ترافیک در محل روستای جنگل آباد و ایمن شدن عبور ترافیک این بزرگراه خواهد شد.
ساردوئی افزود: پل دوم بهادر آباد به طول کلی ۳۹۹ متر در کیلومتر ۵۵ محور جیرفت – کهنوج – رودان قرار دارد و متشکل از ۱۹ دهانه ۲۱ متری است. ساختار فونداسیون های این پل از نوع شمع های بتنی به عمق بیش از ۲۰ متر و ساختار تابلیه آن از نوع تیر – دال با تیرهای ۲۰ متری است. در حال حاضر پروژه احداث پل دوم بهادرآباد و جاده های ورودی و خروجی طرفین آن با برآوردی بالغ بر ۱۱۲ میلیارد ریال در حال برگزاری مناقصه است.
وی بیان کرد: پل تقاطع سربیژن به طول ۱۶۰۰ با اعتباری بالغ بر ۱۴ میلیارد ریال در سال ۹۱ آغاز شد و تاکنون عملیات اجرایی باندهای طرفین و پل دو دهانه ۲۰ متری به اتمام رسیده و آماده پخش آسفالت است. پیشرفت فیزیکی این پروژه ۹۲ درصد است که با بهره برداری از این روگذر امکان حوادث جاده ای ناشی از نقطه برخورد ترافیک جیرفت ساردوئیه و کرمان –جیرفت در محل این تقاطع رفع خواهد شد. در حال حاضر تکمیل این پروژه به اداره کل راهداری و حمل ونقل جاده ای منتقل شده است.
مدیرکل راه و شهرسازی جنوب استان کرمان در ادامه افزود: پل سفید باز به طول کلی ۹۰ متر و پل کلدان به طول کلی ۱۲۰ متر در دست مطالعه هستند که با احداث این پل ها حدود ۱۱ کیلومتر از بزرگراه جیرفت –بافت-سیرجان تکمیل و به بهره برداری می رسد.
وی اظهار کرد: پل تیتانیوم کهنوج به طول ۶۰ متر و با اعتباری بالغ بر ۱۴۰۰۰ میلیون ریال در حال ساخت است که با احداث این پل و تکمیل عملیات اجرایی آن حدود ۳۰ کیلومتر از بزرگراه شریانی و ترانزیتی کهنوج –رودان تکمیل و به بهره برداری می رسد.

[ad_2]

لینک منبع
بازنشر توسط urbanity.ir

۴۱۳ پرونده از سازمان راه و شهرسازی به دستگاه قضایی رسید / اراضی پلاک ۲۹۸۷ مومن آباد از مهم ترین پرونده های حفظ حقوق بیت المال

[ad_1]

۱ April 2017 | 5:22 am

دادستان عمومی وانقلاب کرمان در گفت وگو با خبرنگار گروه حقوقی و قضایی خبرگزاری میزان با اشاره به آمار پرونده های وارده به دستگاه قضایی گفت: ۶۵۶ پرونده از سوی منابع طبیعی ، ۴۱۳ سازمان راه و شهرسازی و ۲۴ پرونده از سوی سایر ادارات دولتی (بنیاد مسکن) به دستگاه به دستگاه قضایی وارد شده است.
وی افزود: ۲۲ پرونده با موضوع حفظ حقوق بیت المال در سال جاری در دستگاه قضایی مطرح شده که مهمترین پرونده ها در رابطه با مواردی از جمله شهر جدید دل عالم، اراضی سیرچ، اراضی کوهپایه، ارگ جدید بم، پلاک ۲۰۹۴ رفسنجان، اراضی شهرستان زرند و مزرعه فتح آباد، اراضی ماهان، هفت باغ، امیر آباد، محی آباد، زینل آباد، باقرآباد، زیبا تپه و سکنج و اراضی پلاک ۲۹۸۷ مومن آباد بوده است.
سالاری ادامه داد :در مجموع ۴۱ جلسه شورای حفظ حقوق بیت المال در سطح استان کرمان برگزار شده که ۱۲۸ مصوبه را به دنبال داشته است.
این مقام قضایی اضافه کرد: از مجموع جلسات شورای حفظ حقوق بیت المال در استان کرمان، هفت جلسه در کرمان برگزار شده که ۴۵ مصوبه را در پی داشته است.

[ad_2]

لینک منبع
بازنشر توسط urbanity.ir

راه های ایمن کرمان جنوبی در اختیار مسافران نوروزی است/ برنامه ریزی برای ساخت راه آهن جنوب کرمان در سال ۹۶

[ad_1]

۳۱ March 2017 | 2:46 pm

مازندشورا: مدیرکل راه و شهرسازی کرمان جنوبی با تاکید بر استاندارد و ایمن بودن راه های منطقه کرمان جنوبی مسافرین نوروزی را دعوت کرد با اطمینان به دیدار جاذبه های طبیعی خصوصا آبشارها و جنگل های زیبای منطقه بروند.

مازندشورا : محمد ساردویی، مدیرکل راه و شهرسازی کرمان جنوبی در گفت وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی عنوان کرد: کرمان جنوبی که میان هرمزگان و مرکز استان کرمان واقع شده منطقه ای مشتمل بر کوهستان، جنگل و دشت است است که مسافرین نوروزی که قصد سفر به جنوب خصوصا بندرعباس را دارند در میان راه بر این تمدن ۷۵۰۰ ساله گذری می کنند و از زیبایی های طبیعی کنارصندل و درب بهشت جیرفت، جبل بارز عنبرآباد، قلعه های کهنوج، مهرویه فاریاب و دشت های رودبار جنوبی همچنین هتل های کپری قلعه گنج و هزاران جاذبه گردشگری دیگر لذت می برند.
ساردویی تکمیل ساخت بزرگراه های در دست احداث در کرمان جنوبی و پیگیری راهسازی در روستاهای بالای ۵۰ خانوار را از اهم برنامه های این اداره کل درسال ۹۶ عنوان کرد و افزود: ۱۲۰۰ کیلومتر روستاهای با جمعیت بالای ۵۰ خانوار کرمان جنوبی فاقد راه آسفالته هستند که پیگیر تامین نیاز آنها هستیم.
مدیرکل راه و شهرسازی کرمان جنوبی همچنین به شروع ساخت بیمارستان عنبرآباد اشاره کرد و گفت: اوایل سال ۹۶ مناقصه ساخت بیمارستان ۲۶۰ تختخوابی جیرفت آغاز می شود.
وی همچنین با بیان اینکه احداث راه آهن جنوب کرمان با مساعدت وزیر راه و شهرسازی زیرپیوست قانون شده است، افزود: مناقصه ساخت این راه آهن سال آینده با اعتباری بالغ بر ۵۰ میلیارد تومان شروع می شود. ضمن اینکه امیدواریم درسال آینده فرودگاه جیرفت تکمیل شود.
ساردویی گفت: سال ۹۶ درنظر داریم اقدامات بازآفرینی شهری را در جیرفت و کهنوج عملیاتی و منطق هدف را درآنها شناسایی کنیم.

[ad_2]

لینک منبع
بازنشر توسط urbanity.ir

نگاهی بر نبوغ معماری کرمانی‌ها/ باغ ماهان، الماسی که بر سینه کویر می‌درخشد

[ad_1]

۲۹ March 2017 | 10:08 am

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، در ایام نوروز که اوج گردشگری داخلی در کشور محسوب می‌شود چهار بنا در استان کرمان در صدر بازدیدهای گردشگران در استان کرمان قرار دارند و در لیست پر بازدیدکننده ترین بناهای تاریخی کشور نیز محسوب می‌شوند.

به گزارش مهر، ارگ بم، باغ شاهزاده ماهان، روستای میمند و مجموعه گنجعلیخان پر بازدید کننده ترین مکانهای گردشگری کرمان هستند هر چند که طی سالهای اخیر گشت و گذار در طبیعت زیبای کرمان نیز به این لیست اضافه شده است.

گردشگرانی که وارد کرمان می‌شوند پس از بازدید از صدها بنای تاریخی در شهر کرمان وارد محور گردشگری این استان می‌شوند که از محور گردشگری هفت باغ شروع و در نهایت به باغ شاهزاده، ارگ راین، کلوتهای شهداد و در نهایت به ارگ بم ختم می‌شود.

باغ شاهزاده ماهان در این میان از اهمیت فوق العاده برخوردار است واین باغ از جمله زیباترین باغهای ایرانی محسوب می‌شود که ثبت جهانی نیزشده است.

نکته قابل توجه اینکه بسیاری از گردشگران به گونه‌ای برنامه‌ریزی می‌کنند که در لحظه تحویل سال در این باغ حضور داشته باشند و در همین راستا سال گذشته جشن بزرگ تحویل سال در این باغ برپا شد و در سال جاری نیز بدون شک یکی از مقصدهای اصلی گردشگران است.

ماهان از جمله باغ شهرهای ایران محسوب می‌شود که همچنان بافت تاریخی خود را حفظ کرده و به جز باغ شاهزاده دارای بناهای تاریخی متعدد دیگر و مراکز اقامتی و سیاحتی بی‌نظیری است و بدون شک در کنار بم قطب گردشگری کرمان است.

باغ شاهزاده آماده میزبانی از گردشگران نوروزی

باغ شاهزاده ماهان به عنوان سیزدهمین اثر کشور در فهرست جهانی ثبت شده است. باغ شاهزاده ماهان از مراکز اصلی گردشگری استان کرمان است و برای پذیرایی از میهمانان نوروزی آماده شده است.

فعالیت آبنماهای باغ شاهزاده ماهان به صورت طبیعی

باغ شازده ماهان یکی از زیباترین باغ‌های تاریخی ایران محسوب می‌شود. این باغ در حدود چهار کیلومتری شهر ماهان و حوالی شهر کرمان و در دامنه کوه‌های تیگران واقع شده و مربوط به اواخر دوره قاجاریه است.

باغ شاهزاده به مساحت ۵.۵ هکتار دارای شکلی مستطیل، شیبی حدودا ۴.۵ درصدی است که حصاری بلند آن را از جو مساعد اطراف جدا می‌سازد. دو مجموعه شرقی و غربی دارد. کوشک یا همان عمارت‌های آن بسیار زیباست و به صورت دو آشکوبه ساخته شده ‌ و سردر آن از معماری خیلی زیبایی برخوردار است که آن را از سایر باغ‌های ایرانی متمایز و ممتاز می‌سازد. فواره‌های آن چشم هر بیننده‌ای را نوازش می‌دهد. این فواره‌ها که در طول باغ قرار دارند زیباترین فواره باغ‌های ایرانی هستند. و بدون استفاده از انرژی و تنها با تکیه بر شیب باغ فعال هستند.

آب، منبع حیات باغ از  قنات تیگران که از ارتفاعات کوه جوپار سرچشمه میگیرد تامین می‌شود. جریان فوق از مرتفع‌ترین سطح وارد باغ شده و نظام آبیاری طراحی شده باغ را به وجود می‌آورد. آبی که وارد باغ می‌شود در جهت طولی باغ طوری توزیع می‌شود که علاوه بر آبیاری کرت‌ها، ردیف درختان کنار مسیرها با استفاده از شیب تند زمینی که از شرایط اولیه باغ تخت‌هاست، بر روی محور اصلی میانی باغ به صورت نهری وسیع با ایجاد آبشارها و فواره‌ها به عنصر اصلی کیفیت بخش باغ بدل می‌شود.

 در دو انتهای محور اصلی، یعنی در اولین تخت که کوشک باغ بر روی آن قرار دارد و همچنین در ورودی باغ در برابر سردر خانه دو استخر قرار دارد که سطح وسیع آب، صدا و جهش آب فواره‌های آنها به زیبایی آن می‌افزاید.

طول باغ شاهزاده کرمان ۴۰۷متر و عرض آن ۱۲۲ متر است و بزرگترین و زیباترین باغ تاریخی ایرانی محسوب می‌شود. این باغ همه ساله و به ویژه در فصل تابستان و بهار شاهد بازدید تعداد بیشماری از گردشگران از نقاط مختلف کشور است که این باغ دیدنی و دلفریب را برای تماشا انتخاب می‌کنند. واقع شدن منطقه در مسیر عبوری کرمان به بم و در مسیر جاده کهن ابریشم از عواملی است که این محل را برای احداث یک باغ اشرافی مناسب می‌ساخته است.

باغ شاهزاده به گونه‌ای استقرار یافته که حداکثر استفاده از مناظر بدیع داخلی را امکان پذیر می‌سازد. در بدو ورود، به ویژه در طبقه فوقانی سردر خانه به غیر از دیدها و مناظر بیرونی باغ، منظره چهارباغ و در جهت عکس آن منظره کوه را امکان پذیر می‌سازد. این مناظر عمده یعنی رؤیت حرکت آب، حوض ها و آبشارها هرکدام به نوبه خود تأکیدی بر محورهای عمود بر محور اصلی دارند و توأم با نظام گیاهی مناظر بدیع داخلی را ارائه می‌دهند.

این باغ ابتدا به دستور محمد حسن خان سردار ایروانی حاکم وقت کرمان ساخته شد و بنای درون آن بعدا توسط عبدالحمید میرزا ناصرالدوله حاکم کرمان طی یازده سال حکمرانی وی ساخته شد و با مرگ وی نیز بنای آن نیمه تمام رها شد.

راز سردری که ناتمام ماند

گفته می‌شود وقتی خبر مرگ ناگهانی حاکم را به ماهان می‌برند، بنایی که مشغول تکمیل سردر ساختمان بود تغار گچی را که در دست داشته محکم به دیوار کوبیده و کار را رها کرده و فرار کرده است. به همین علت جاهای خالی کاشی‌ها را بر سردر ورودی می‌توان دید.

این باغ در سال ۱۳۵۷ مرمت شد ولی در زلزله سال ۱۳۶۰ آسیب‌هایی دید که سرانجام بعد از خریداری، توسط اداره فرهنگ و هنر در فهرست آثار ملی ثبت شد و مورد بازسازی و ترمیم قرار گرفت.

سر در این باغ  به صورت حجمی شفاف، فضای داخلی باغ را قاب گرفته است به طوری که وقتی در زیر طاق آن قرار می‌گیری، با چشم‌انداز زیبایی مواجه می‌شوی که باغ، کوشک اصلی و حوض‌ها و فواره‌های باغ تشکیل دهنده آن هستند. سایر بناهای باغ از دیوار پیرامونی استفاده کرده و به صورت دیواری مرکب فضاهای مختلف خدماتی را در نقاط مناسب در خود جا داده است. ورودی‌های فرعی باغ نیز در دو ضلع طولی پیش بینی شده‌اند. بنای سردرخانه در مدخل باغ در دو طبقه بنا شده که طبقه فوقانی دارای اطاق‌هایی است که برای پذیرایی از میهمانان پیش بینی شده‌اند.

این بنا در بالاترین تخت قرار دارد و بنای سردر خانه در بخش ورودی و سایر بناهای خدماتی مماس به دیوار اصلی و خارج از آن واقع شده‌اند وسطح بنای بالاخانه ۴۸۷ متر مربع و فاصله‌اش از سر در خانه ۳۲۵ متر است.

با اینکه در پشت این کوشک قسمتی از حیاط واقع است اما از آنجا که حیاط اهمیت حیاط اصلی را ندارد این حجم از بنا رابطه حیاط اصلی را با حیاط پشت قطع می‌کند.

باغ شاهزاده ماهان در اوج والایی و شادابی کیفیت‌های طبیعی و مصنوعی خود به خاطر دگرگونی شرایط سیاسی و اجتماعی دوران برای مدت طولانی خارج از سکنه و متروک ماند و دچار آسیب های فراوانی شد. خرابی‌های وارد شده کلیه قسمت‌های باغ را دربرمی‌گیرد.

روی طاق کاشی‌کاری شده باغ شاهزاده جای سه قطعه کاشی خالی است. بنای اصلی، بنای سردر خانه در بخش ورودی و سایر بناهای خدماتی که مماس به دیوار اصلی و خارج از آن قرار دارند.

در باغ انواع و اقسام درختان به چشم می‌خورد از درختان سوزنی مثل کاج و سرو گرفته تا درخت چنار و سپیدار. درختان میوه هم هستند که در کرته‌ها کاشته می‌شوند و در فصولی که میوه دارند منظره جالب و رنگارنگی را به وجود می‌آورند.

باغ شاهزاده ماهان با درختان سر به فلک کشیده و زمزمه جویباری که از هر گوشه و کنار آن شنیده می شود مثل الماسی قیمتی بر سینه کویر می‌درخشد. باغی که باسرنوشت غم انگیز صاحب‌اش پیوند خورده تا با همه زیبایی‌هایش، به چشم ناظر مسافران، حسرتی را به تماشا بگذارد.

بناهای باغ عبارتند از کوشک اصلی یعنی سکونتگاه دائمی و یا فصل مالک که در انتهای فوقانی باغ قرار دارد. سردر خانه در مدخل باغ به صورت بنایی خطی جبهه ورودی باغ را اشغال کرده و در دو طبقه بنا شده است. طبقه فوقانی دارای اطاق‌هایی است که برای زندگی و پذیرایی پیش بینی شده‌اند. سایر بناهای خدماتی باغ از حصار اصلی استفاده نموده و به صورت دیواری مرکب بناهای مختلف خدماتی را در نقاط مناسب در خود جا داده است. این باغ علاوه بر سردر، شامل عمارت شاه‌نشین و حمام نیز می‌باشد. در حال حاضر قسمت شاه‌نشین، به یک رستوران تبدیل شده و توسط بخش خصوصی اداره می‌شود. هر ساله گردشگران از این باغ زیبای ایرانی بازدید می‌کنند و از زیبایی و طراوت آن لذت می‌برند.

[ad_2]

لینک منبع
بازنشر توسط urbanity.ir

سرمایه گذاری بخش خصوصی در ۱۳ پروژه حمل ونقلی

[ad_1]

۲۵ February 2017 | 2:40 pm

سرمایه گذاری بخش خصوصی در ۱۳ پروژه حمل ونقلی

مدیر کل دفترجذب سرمایه وزارت راه و شهرسازی از انعقاد ۱۳ مورد قرارداد با بخش خصوصی داخلی وخارجی درحوزه های هوایی، جاده ای،بندری وریلی خبر داد.

 به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت راه و شهرسازی، مهدی حیدری افزود: این قراردادها به ارزش بیش از ۱۲ هزار میلیارد تومان و ۳۳ میلیارد دلار است.
وی با اشاره به اینکه با انعقاد قرارداد سرمایه گذاری احداث آزادراه کرمان به بندر عباس به طول ۳۷۰ کیلومتر ۱۰۰ درصد هزینه به ارزش ۴۱۰۰ میلیارد تومان از طریق بخش خصوصی تأمین می شود، اظهار داشت: آزادراه کنارگذر شرق اصفهان به طول ۹۱ کیلومتر و با ارزش بالغ بر ۴۷۰ میلیارد تومان طی دو سال آینده احداث می شود.
به گفته حیدری همچنین تامین بخش عمده ای از اعتبارات مورد نیاز نوسازی ناوگان حمل و نقل جاده ای از محل ظرفیت بند (ب) ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر است و از این طریق اجرای طرح هایی با ارزش بیش از ۶ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان برای نوسازی ۱۶ هزار و ۷۴۰ دستگاه کامیون و کشنده تحقق می یابد که گامی مثبت در زمینه ارتقاء سطح کیفی ناوگان حمل و نقل جاده ای و کاهش طول عمر ناوگان محسوب می شود.
مدیر کل جذب سرمایه و تجهیز منابع وزارت راه و شهرسازی با اشاره به اینکه ارزش کل قراردادهای ریالی به بیش از ۱۲ هزار میلیارد بالغ می شود، افزود: مراحل احداث ترمینال سلام فرودگاه امام خمینی(ره) نیز با هدف افزایش ۳ میلیون مسافر در سال با انعقاد قراردادی به ارزش ۵۰۰ میلیارد تومان با بنیاد مستضعفان در دست اجرا است.
به گفته وی طرح توسعه و تکمیل ترمینال مسافری کرمان نیز با هدف افزایش ۱۰ میلیون مسافر در سال با آورده ۱۰۰ درصدی شرکت هواپیمایی ماهان با اعتباری بالغ بر …

اخبار پیشنهادی:

سرمایه گذاری بخش خصوصی در ۱۳ پروژه حمل ونقلی

[ad_2]

لینک منبع
بازنشر توسط urbanity.ir

پوسته وردپرس