قالب وردپرس

كردستان

فقر و بیکاری هم‌نشین ساکنان بزرگترین سکونتگاه‌ غیررسمی کردستان

[ad_1]

۱۸ May 2016 | 7:54 am

محمد جندقی – وزیر راه و شهرسازی بارها اعلام کرده در حال حاضر ۱۸ میلیون نفر معادل یک سوم جمعیت ایران در وضعیت “بدمسکنی” قرار دارند که  از این میان ۱۱ میلیون نفر از این جمعیت در حاشیه شهرها و ۷ میلیون نفر در دل شهرها در شرایط نامناسب زندگی می‌کنند.

بدون تردید سکونت یک‌سوم جمعیت کشوری در شرایط بدمسکنی، نه یک هشدار که یک فاجعه است. فاجعه‌ای که شهرهای سنندج، سقز، مریوان، قروه و بانه نیز از آن مصون نیستند و از پدیده حاشیه‌نشینی و گسترش آن رنج می‌برند. اما در شهر سنندج در حال حاضر چهار منطقه منفصل شهری نایسر، گریزه، حسن‌آباد و ننله وجود دارد که از سال ۹۰ و براساس مصوبه هیات دولت وقت به شهر سنندج ملحق شدند و مدیریت شهری این مناطق نیز به شهرداری این شهر محول شد؛ هر چند بسیاری از مدیران شهری به الحاق این نواحی منفصل شهری به شهر سنندج منتقد هستند. 

طبق اعلام معاون عمرانی استاندار کردستان «جمعیت شهر سنندج بین ۳۵۰ هزار تا ۴۰۰ هزار نفر برآورد می‌شود» و رییس شورای شهر سنندج می‌گوید «طبق آمار غیررسمی بالغ بر ۵۰ درصد جمعیت سنندج در حاشیه این شهر زندگی می‌کنند؛ همچنین طبق آمارهای مراجع رسمی ۵۰ درصد کالبد شهری سنندج برای سکونت، در حاشیه شهر قرار گرفتند». به عبارتی حدود ۱۷۵ تا ۲۰۰ هزار نفر از کل جمعیت سنندج در مناطق حاشیه‌ای این شهر زندگی می‌کنند، در حالی که سهم افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی در سنندج فقط چهار هزار و ۴۴۰ نفر است.

همچنین آمار دیگری مبنی بر سکونت حدود ۷۵ تا ۸۰ هزار نفر فقط در منطقه نایسر به عنوان یکی از چهار ناحیه منفصل شهری سنندج ارایه می‌شود. تمام این آمارها نشان می‌دهد جمعیت تنها یکی از پهنه‌های منفصل شهری سنندج حدود ۲۰ درصد جمعیت کل این شهر است. البته متاسفانه آمار صحیح و دقیقی از میزان جمعیت در نواحی حاشیه‌ای و سکونتگاه‌های غیررسمی سنندج وجود ندارد و این موضوع به خودی خود یک چالش اساسی به شمار می‌رود.

مسئولان شهری سنندج هم همگان بر این موضوع اتفاق نظر دارند که نایسر ناهنجار‌ترین پهنه حاشیه‌ای و منفصل شهری سنندج از نظر ناهنجاری‌های اجتماعی، بزهکاری و نزاع‌های خیابانی در بین سایر مناطق حاشیه‌ای این شهر است. مشاهده این حجم از ناهنجاری‌ها، وجود نهادهای انتظامی و امنیتی را بیش از پیش جدی می‌کند اما این سوال مطرح است که چرا یک منطقه ۸۰ هزار نفری با این حجم از چالش‌های اجتماعی فقط دارای یک پاسگاه آن هم با ساختمان استیجاری است؟ البته این پاسگاه هم در یک‌سال اخیر در این منطقه فعالیت خود را آغاز کرده است.

در بین چهار ناحیه منفصل شهری سنندج منطقه نایسر با بیشترین مشکلات شهری مواجه است و در بین تمام مشکلات مشابه با سه منطقه غیرمنفصل دیگر مانند معضلات زیرساختی، کالبدی، اقتصادی و فرهنگی، بیش از سایر مناطق از “چالش‌های” اجتماعی رنج می‌برد.

گفته‌های مدیران و مسئولان شهری سنندج از حضور ۱۴ طایفه کُرد در منطقه نایسر حکایت دارد. سیدبهاءالدین حسینی رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شورای شهر سنندج هم می‌گوید: «در منطقه نایسر چندین باند مواد مخدر کشف شد که حتی یک نفر از آنها به زبان کُردی آشنا نبود بلکه همه آنها را مهاجرانی تشکیل می‌دادند که این منطقه را مکانی امن برای ناهنجاری‌های اجتماعی می‌دانند و جوانان این مناطق را فاسد می‌کنند. این یک واقعیت است.»

وی معتقد است: «امروز منطقه نایسر با حدود ۷۵ تا ۸۰ هزار جمعیت رها شده است و ساکنان آن از عدم وجود زیرساخت‌های فرهنگی، تاسیسات شهری، آموزشی، ورزشی، امنیتی و انتظامی رنج می برد و در این شرایط نمی‌توان انتظار داشت سالانه چند کیلو مواد مخدر در این نواحی کشف نشود.»

از دلایل رشد سریع جمعیت نایسر نزدیک بودن این منطقه به شهر و وجود اراضی وسیع و مسطح در این ناحیه است که شرایط را برای جذب روستانشینان به نزدیک شهر فراهم کرد و منجر به رشد سریع جمعیت در این ناحیه شد تا مدیریت آن با اضافه شدن به شهر سنندج دشوارتر شود.

به هر روی در وصف اوضاع کالبدی، اجتماعی و اقتصادی نایسر باید گفت فارغ از ساخت و سازهای غیرمجاز و مشکلات زیرساختی، خرید و فروش مواد مخدر در نایسر و در مقابل دیدگان اهالی آن به راحتی انجام می‌شود.

اهالی نیز از مشکلات نایسر حرف‌ها دارند؛ حرف‌هایی که شنیدن آن‌ها از زبان بومیان این منطقه شاید بیش از هر مسئولی می‌تواند بیان‌کننده عمق فاجعه باشد.

یکی از اهالی این منطقه، مردی ۶۰ ساله که از سال ۱۳۶۲ به سنندج آمده و ۱۲ سال است در نایسر سکونت دارد؛ اولین معضلی را که مطرح می‌کند و درباره‌اش سخن می‌گوید فقر، وجود قاچاقچیان و فحشا در نایسر است. او همچنان اجاره‌نشین است و به گفته خودش به دلیل ناتوانی اقتصادی در نایسر برای خود سرپناهی ساخته که از تاسیسات زیربنایی آب و گاز بی‌بهره است. او درباره پیگیری‌هایش برای تاسیسات زیربنایی منزل خود نیز می‌گوید: «به دلیل اینکه خانه خود را در زمین کشاورزی ساخته به او تاسیسات زیربنایی نمی‌دهند».

وی یکی از مردمانی است که همانند سایر مردم مناطق شهرنشین علاوه بر اینکه باید در محیطی امن و بدون هراس از ناهنجاری‌های اجتماعی زندگی کنند، باید از حداقل امکانات شهری نیز برخوردار باشند… که متاسفانه نیستند.

بزه‌های اجتماعی و کودک‌آزاری از دیگر معضلات جدی مناطق حاشیه‌نشینی است که به گفته این مرد سالمند کُرد، بلای جان ساکنان شده است.

«کارت یارانه نقدی» ضمانت خرید نان

این شهروند سنندجی از مشکلات اقتصادی هم می‌گوید: «بیکار هستم و درآمدی ندارم. روزهایی در ماه حتی برای خرید نان پول ندارم که مجبور می‌شوم کارت یارانه خود را به عنوان ضمانت نزد نانوا بگذارم تا بعد از واریز یارانه پول او را بدهم؛ در این منطقه همه فقیر هستند.»

به گفته وی بیکاری جوانان این منطقه بیداد می‌کند و شغل اغلب ساکنان نایسر دست‌فروشی در شهر و کارگری است. در همین حال ساکنان به تدریج دور ما را احاطه کردند و هر یک از مشکلات خود ‌گفتند. این‌بار جوانی سراسیمه و با صدای بلند و نالان می‌گوید: «مشکلات این مناطق بسیار زیاد است که نمی‌دانم از کجا بگویم؛ بیماری‌های مقاربتی بسیار زیاد است. قاچاقچیان به راحتی در خیابان‌ها و بدون ترس از نیروی انتظامی مواد مخدر خرید و فروش می‌کنند.»

در این زمینه سید جمیل احمدی مدیرکل فنی و حرفه‌ای استان کردستان با بیان اینکه اشتغال اهالی مناطق حاشیه‌ای بیشتر به صورت خانگی و در مواردی در حوزه اصناف وجود دارد، درباره اقدامات این اداره برای ایجاد فضاهای آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در این نواحی گفت: «فعالیت دو آموزشگاه آزاد فنی و حرفه‌ای در رشته‌های آرایش و پیرایش و فناوری اطلاعات در نایسر که جزو بدترین منطقه در بین چهار سکونتگاه غیررسمی سنندج است، راه‌اندازی خواهد شد. همچنین با توجه به رونق مشاغل IT بنیان آموزش‌های لازم نیز در این بخش برنامه‌ریزی و اجرا می‌شود.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان کردستان چنین ادامه داد: با توجه به اینکه ایجاد اشتغال صرفاً از طریق مشوق مقدور نیست و لازم است در این زمینه شرایط ایجاد شغل با برنامه‌ریزی سایر ارگان‌های مرتبط نیز فراهم شود، اما این اداره کل در قالب آموزش مشاغل خانگی و تسهیلات این بخش در سقف اعتبارات ابلاغی اقدام به پرداخت وام خوداشتغالی به متقاضیان کرده است که تداوم این برنامه برای پرداخت این تسهیلات منوط به وجود اعتبارات بخش مشاغل خانگی است و به همین دلیل فعالیت‌های آموزشی بیشتر معطوف در این بخش بوده است.

اما یکی دیگر از اهالی نایسر از دولت درخواست توجه ویژه به این منطقه را دارد و می‌گوید: «ما اهالی با ایجاد نهادهای محلی آماده هر گونه همکاری برای ساماندهی محل سکونت خود هستیم اما خواهش ما این است که دولت ورود کند؛ شرایط زندگی ما بسیار نامناسب است.» 

او درباره شغل خود گفت: «توان کار کردن ندارم، تحت پوشش کمیته امداد امام (ره) هستم و در ماه فقط ۴۵ هزار تومان از کمیته امداد دریافت می‌کنم».

البته در این زمینه نیز اقدامات کمیته امداد امام خمینی (ره) استان کردستان برای حمایت از خانواده‌های تحت پوشش این کمیته را از قنبر موسی‌نژاد مدیرکل کمیته امداد امام در استان جویا شدیم که به گفته وی ۴ هزار و ۴۴۰ خانوار در مناطق سکونتگاه‌های غیررسمی سنندج تحت پوشش این نهاد حمایتی هستند. وی افزود: در حوزه اشتغال با استعدادسنجی نیروهای موجود در خانواده اقدام به مشاوره شغلی و ایجاد شغل با تسهیلات قرض الحسنه با کارمزد ۴ درصد می‌شود.

او همچنین گفت: خدمات کمیته امداد امام در ابعاد مختلف توانمندسازی در زمینه‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و روانی ارایه می‌شود که هر بُعد آن از جمله بُعد اقتصادی شامل پرداخت تسهیلات اشتغال، بیمه تامین اجتماعی، تسهیلات نظام وظیفه، طرح اکرام ایتام و خانواده، تامین مسکن، پرداخت کمک معیشت، وام‌های مورد نیاز و غیره به ارتقای وضعیت اقتصادی خانواده کمک می‌کند و موجب توانمندسازی آنها در بُعد اقتصادی می‌شود.

حصارکشی اراضی!

علاوه بر مشکلات مطرح شده، قطعه‌بندی زمین‌ها و تفکیک غیرقانونی اراضی در مناطق حاشیه‌ای سنندج از جمله نایسر مشاهده می‌شود؛ مناطق محافظت شده‌ غیرقانونی که گویی قانونی دور آنها حصار کشیده شده است. زمین‌هایی که کاربری آنها عمدتا کشاورزی و زراعی ثبت شده که به اصطلاح «زمین‌های ثبتی» خوانده می‌شوند. مالکان زمین‌های ثبتی نواحی منفصل شهری پیش از الحاق این مناطق به شهرها و در زمانی که این مناطق تحت نظارت دهیاری فعالیت می‌کردند به صورت غیرقانونی نسبت به تفکیک و واگذار زمین خود اقدام کردند و از سال ۹۰ که این نواحی به شهر سنندج ملحق شدند بسیاری از مالکان اقدام به پرداخت حقوق شهرداری نکردند. در برابر عدم پرداخت این حق و حقوق، شهرداری نیز اعلام می‌کند تا زمانی که مالکان زمین‌های ثبتی حقوق شهرداری را پرداخت نکنند اداره ثبت مالکان زمین‌های ثبتی را به مالکیت نمی‌شناسند.

آذین‌بندی انشعاب‌های برق

انشعاب‌های متعدد و به قول معروف «انشعاب‌دزدی» در این پهنه‌ها چالشی مشابه است که در منطقه نایسر نیز صدق می‌کند. انشعاب‌های متعدد از دکل‌های برق این مناطق همچون آذین‌بندی خیابان‌ها در اعیاد به چشم می‌خورد. ضمن اینکه در محدوده انتهایی نایسر که پاسگاه این منطقه نیز وجود دارد، در فواصل چند ۱۰ متری دکل‌های فشار قوی برق ساخت و سازهای غیرمجاز انجام شده است که فارغ از دیدگاه شهرسازی و کالبدی سلامتی ساکنان این محدوده را تهدید می‌کند.

هر چند «چراها»ی زیادی را می‌توان مطرح کرد؛ با چشم‌پوشی از بسیاری از سوا‌ل‌ها، از این سوال نیم‌تواند گذشت که چرا این مناطق بدون مدیریت شهری تنها در نهایت ۱۵ سال اخیر رشد کرد و توسعه یافت؟ چرا مناطق حاشیه‌ای در شهر کوچکی مانند سنندج به سرعت رشد کرد و مسئولان شهری و مدیران ذیربط از  گسترش آن‌ها جلوگیری نکردند؟

طبق گفته محمدابراهیم زارعی فرماندار سنندج، اگر مسئولان و مدیران دستگاه‌های مرتبط با مدیریت این مناطق، در بخش‌های مختلف وظایف خود را در جلوگیری از توسعه و توانمندسازی نواحی حاشیه‌ای و به طور خاص چهار ناحیه منفصل شهری سنندج انجام ندهند عزل از مسئولیت در انتظار آنها است و به دستگاه‌های قضایی نیز معرفی می‌شوند.

در بین مناطق ناحیه منفصل شهری نایسر، گریزه، حسن‌آباد و ننله سنندج، ممیزی پهنه نایسر توسط شهرداری انجام و مشکلات این منطقه نیز شناسایی شده است؛ اقدامی که باید پیش از رشد جمعیتی این منطقه آن‌هم نه فقط برای نایسر بلکه برای تمام مناطق حاشیه‌ای صورت می‌گرفت.

علاوه بر شهر سنندج شهرهای مریوان، بانه، سقز و قروه نیز با پدیده حاشیه‌نشینی دست و پنجه نرم می‌کنند. هشداری که از هم‌اکنون شهردار، فرماندار، رییس شورای شهر سنندج، رییس سازمان نظام مهندسی استان کردستان و سایر مدیران شهری و استانی کردستان به صراحت اعلام می‌کنند. آنها می‌گویند احتمال پیوستن بسیاری از مناطق حاشیه‌ای استان به شهرهای اصلی همچون الحاق چهار منطقه نایسر، گریزه، حسن‌آباد و ننله به شهر سنندج وجود دارد و باید از همین لحظه برای جلوگیری از الحاق این پهنه‌ها به شهر اقدام کرد. شهر سنندج با نواحی حاشیه‌ای خود به هلال فقر معروف شده و در عین‌حال الحاق نواحی حاشیه‌ای دوشان، غار، آساوله، تقتقان، قلیان و چند منطقه دیگر به داخل شهر سنندج همچنان تهدیدی برای این شهر محسوب می‌شود. باید از هم‌اکنون اقدمات بازدارنده در این زمینه اجرایی شوند تا این مناطق همچون چهار ناحیه منفصل شهری سنندج مصداق «علاج واقعه بعد از وقوع باید کرد» نشوند.

[ad_2]

لینک منبع
بازنشر توسط urbanity.ir

سیر تحول جمعیت در نواحی منفصل شهری سنندج

[ad_1]

۱۷ May 2016 | 8:04 am

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، این مهاجران تازه وارد همراه افراد با سابقه شهرنشینی به دلیل مشکلات اقتصادی، محدودیت‌های فضایی موجود درون شهر، بالابودن قیمت زمین و مسکن و عدم استطاعت مالی، ضوابط غیرمنعطف و ناکارآمدی طرح‌های توسعه شهری و عدم در نظرگرفتن اقشار کم‌درآمد در این گونه طرح‌ها، بروکراسی اداری و هزینه‌های بالای ساخت و ساز و دریافت پروانه ساختمانی و … توان زندگی در محدوده رسمی شهر را نداشته و ناگزیر در نواحی پیرامونی شهر (جایی که متاسفانه نظارت چندانی هم وجود نداشته است) اقدام به خرید زمین ارزان (اغلب شامل زمین‌های کشاورزی و باغات تفکیک شده به صورت قول‌نامه‌ای) و ساخت منازل عمدتا به صورت خودانگیخته و فاقد زیرساخت و با مصالح بی‌کیفیت، فاقد نما، متراژ پایین و به طور کلی در استطاعت خود و  به صورت غیرقانونی می‌کنند. این فرآیندی است که در روستاهای پیرامون شهر سنندج و با شدت بیشتر در نواحی منفصل شهری یعنی ننله، نایسر، گریزه و حسن‌آباد واقع در حریم شهر صورت گرفت.

بورس‌بازی و سوداگری زمین و آیش اجتماعی با هدف خارج کردن زمین‌های کشاورزی از چرخه تولید و بایر کردن آن‌ها به منظور تغییر کاربری در راستای کسب سود بیشتر در کنار عدم نظارت و کنترل ساخت و سازها در اراضی حریم شهر توسط سازمان‌های مربوط این روند را تسریع کرد و به تدریج موجب بالارفتن قیمت زمین (البته با قیمتی کمتر از نواحی رسمی داخل شهر) و رونق ساخت و سازهای بدون مجوز در این مناطق شد. مشکلات طرح‌های هادی روستایی، نزدیکی نایسر، ننله، گریزه و حسن‌آباد و سهولت دسترسی به شهر سنندج و تغییرکاربری‌های قانونی در پیرامون شهر همچون احداث کارگاه‌های صنعتی، پست برق شهر، تصفیه‌خانه و … نیز در این فرآیند بی‌تاثیر نبوده است.

درباره مطالعات صورت گرفته در شهر سنندج و نواحی منفصل شهری واقع در حریم شهر، طرح ساماندهی فضا و سکونتگاه‌های روستایی بخش مرکزی شهر سنندج توسط مهندسین مشاور بوم نگار پارس در سال ۱۳۸۴ به انجام رسید. در این مطالعات اشاره شده است که از میان آبادی‌های پیرامون شهر سنندج همچون نایسر، حسن‌آباد، باباریز، برازان، دوشان، قار، گریزه و ننله، در طبقه‌بندی جمعیتی دو آبادی نایسر و حسن‌آباد جمعیتی بیش از ۱۰ هزار نفر دارند. متوسط رشد جمعیت روستاهای پیرامون شهر در فاصله سال‌های ۸۳-۷۵ برابر با ۲۱.۲۱ درصد و بیشترین رشد مربوط به نایسر با ۳۶.۷ درصد است. متوسط اشتغال غیرکشاورزی در این آبادی‌ها ۹۲.۷ درصد است. قیمت زمین مسکونی در این آبادی‌ها بیش از قیمت معمول زمین در نقاط روستایی است و خانوارهای ساکن در این آبادی‌ها عمدتا مهاجرانی هستند که از خارج به روستا مهاجرت کرده‌اند و متوسط خانوارهای مهاجر در روستاهای فوق ۷۶.۹ درصد است. در مجموع بیش از ۴۹ درصد واحدهای مسکونی این آبادی‌ها در ۵ سال اخیر ساخته شد‌ه‌اند و مجموع بررسی‌ها نشانگر آن‌ است که این آبادی‌ها عملا خصلت‌های روستایی خود را از دست داده‌اند. در این طرح روستای نایسر به عنوان شهر اقماری بزرگ با ظرفیت جمعیت‌پذیری تا ۲۵۰۰۰ نفر پیش‌بینی شده بود.

در مطالعات طرح توسعه و عمران جامع سنندج (مصوب ۱۳۸۵) توسط مهندسین مشاور تدبیر شهر این نواحی به عنوان نقاط روستایی پیرامون شهر به شمار می‌رفت و برنامه خاصی برای آن‌ها انجام نگرفت. اما از جمله پیشنهادهای ارایه شده در مرحله دوم طرح توسعه و عمران ناحیه جنوبی و مرکزی کردستان، ارتقای روستای نایسر به ناحیه منفصل شهری بود که این پیشنهاد در سال ۱۳۸۸ طبق صورتجلسه شورای برنامه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان مبنی بر الحاق روستاهای نایسر، حسن‌آباد، ننله و گریزه واقع در حریم شهر سنندج (که در سال‌های اخیر با نرخ رشد جمعیتی چشمگیر همراه بودند) به عنوان نواحی منفصل شهر به محدوده طرح جامع محقق و مقرر شد در چارچوب مطالعات طرح تفصیلی شهر برای این چهار ناحیه نیز طرح تفصیلی تهیه شود. بنابراین در سرشماری ۱۳۹۰ جمعیت این نواحی در قالب شهر سنندج لحاظ شود. جمعیت شهر سنندج و نواحی منفصل شهری در سرشماری ۱۳۹۰ به ترتیب برابر است با ۳۷۵۲۸۰ نفر و ۴۸۳۳۰ نفر و نواحی منفصل چهارگانه ۱۲.۸۷ درصد جمعیت شهر سنندج را تشکیل می‌دهند و یکی از مهمترین دلایل افزایش نرخ رشد شهر از ۱.۱۴ در سال ۱۳۸۵ به ۳.۸ در سال ۱۳۹۰ الحاق این روستاها به شهر بوده است.

واحد ممیزی املاک شهرداری تهیه پایگاه اطلاعات جغرافیایی (GIS) برای نواحی منفصل شهر سنندج را از سال  ۱۳۹۳ – ۱۳۹۲ شروع کرده و تاکنون کار ممیزی نواحی منفصل ننله و نایسر به اتمام رسیده است. بنا به گفته معاون سابق شهرسازی شهرداری سنندج (در جلسه کمیسیون عمران شورای شهر سنندج با موضوع ارایه گزارش عملکرد طرح ممیزی املاک در اردیبهشت ماه ۹۳) تعداد ساکنان ننله ۱۸ هزار نفر و مساحت آن ۵۸ هکتار است. از نظر دانه‌بندی ناحیه به لحاظ مساحت در حدود ۷۶ درصد از ننله کمتر از ۱۰۰ متر مربع، ۱۹ درصد بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ مترمربع و ۵ درصد بیش از ۱۵۰ مترمربع را شامل می شود. همچنین طبق خوداظهاری‌های ساکنان ناحیه منفصل نایسر، این ناحیه دارای ۶۰ هزار نفر جمعیت ، ۳۴۸ هکتار و ۲۰ هزار واحد است.

در زمینه تهیه طرح‌های توانمندسازی به دلیل وسعت، تعداد جمعیت و مشکلات بیشتر نایسر نسبت به سایر نواحی، طرح توانمندسازی اسکان غیررسمی ناحیه منفصل نایسر از سال ۱۳۹۳ زیر نظر شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران و توسط مهندسین مشاور تدبیرشهر در حال تهیه است.

در طرح تفصیلی سنندج جمعیت ناحیه منفصل نایسر در سال ۱۳۹۰ برابر ۱۷۶۷۳ نفر و پیش‌بینی جمعیت ناحیه برای سال ۱۴۰۰ با نرخ رشد ۳.۶ درصد معادل ۲۵۲۷۵ نفر برآورد و تعیین شد و این در حالی‌ست که در سرشماری ۱۳۹۰ جمعیت ناحیه منفصل نایسر حدود ۲۶ هزار نفر است که نشان دهنده بررسی غیرواقع‌بینانه این ناحیه در طرح تفصیلی است.

همچنین در طرح توانمندسازی نایسر جمعیت وضع موجود (۱۳۹۳) این ناحیه ۵۳۶۷۸ نفر و مساحت آن ۳۰۹.۵ هکتار برآورد شده که افزایش جمعیت تقریبا دو برابری در طول سه سال (نرخ رشد حدود ۲۵ درصد) را نشان می‌دهد و با توجه به مساحت ۴۲۵۱ هکتاری شهر سنندج، ۷.۲ درصد مساحت شهر را تشکیل می‌دهد. همان‌طور که ملاحظه می‌شود وجود آمارهای مختلف و بعضا غیرواقع‌بینانه از نواحی منفصل به ویژه ناحیه منفصل نایسر موجب عدم برنامه‌ریزی دقیق برای این محدوده‌ها می‌شود و می‌توان انتظار داشت در آینده موجب بروز مشکلاتی شود.

به طور کلی روستاهای ننله، نایسر، گریزه و حسن‌آباد تا سال ۱۳۷۵ همچون دیگر سکونتگاه‌های روستایی نرخ رشد کندی را تجربه کرده است اما به تدریج از اوایل دهه ۱۳۸۰ رشد این نواحی به دلایل ذکرشده شدت گرفت. در این میان نایسر به دلیل موقعیت بهتر و فاصله بیشتر از شهر (که متعاقبا نظارت و کنترل کم‌رنگ‌تر است) با نرخ رشد ۲۹.۵۴ در دهه ۸۵ – ۷۵ نسبت به سایر نواحی رشد بیشتری داشته است. از نظر تغییرات کاربری اراضی، بیشترین تخریب زمین‌های زراعی با ۱۷۰.۱۹ هکتار از سال ۵۵ تا ۸۷ مربوط به ناحیه منفصل نایسر و بیشترین میزان تغییر کاربری باغات در این مدت با ۵۵.۲۵ هکتار مربوط به ناحیه منفصل حسن‌آباد است.

سیر تحول جمعیت نواحی منفصل شهری، تغییرات فاصله‌ای نسبت به شهر سنندج و تغییرات کاربری اراضی





























نواحی منفصل شهری

ننله

نایسر

گریزه

حسن آباد

تعداد

میانگین نرخ رشد

تعداد

میانگین نرخ رشد

تعداد

میانگین نرخ رشد

تعداد

میانگین نرخ رشد

جمعیت

۱۳۴۵

۱۱۶

۲.۵۴

۳۴۸

۰.۱۴

۱۰۳

۰.۸۱-

۱۱۶۸

۲.۱۲

۱۳۵۵

۱۴۹

۳۵۳

۹۵

۱۴۴۰

۲.۴۶

۲.۳۷

۹.۷۶

۱.۹۹

۱۳۶۵

۱۹۰

۴۴۶

۲۴۱

۱۷۵۴

۱۴.۱۱

۷.۷۲

۶.۳۵

۵.۳۶

۱۳۷۵

۷۱۱

۹۳۸

۴۴۶

۲۹۵۶

۱۹.۴۸

۲۹.۵۴

۱۲.۳۸

۹.۷۸

۱۳۸۵

۴۲۱۴

۱۲۴۸۰

۱۴۳۳

۷۵۱۴

۱۰.۱۴

۱۶.۰۳

۱۹.۹۹

۹.۲۵

۱۳۹۰

۶۸۳۱

۲۶۲۴۲

۳۵۶۴

۱۱۶۹۳

       

طرح تفصیلی

جمعیت سال ۹۰ (سال تهیه طرح)

۵۲۱۵

۱۷۶۷۳

۱۸۸۱

۹۸۲۰

پیش بینی جمعیت برای ۱۴۰۰

۶۹۲۱

۲۵۲۷۵

۲۷۰۵

۱۴۹۶۰

مساحت در برداشت مرحله اول کاربری اراضی (هکتار)

۳۰.۹

۱۶۹.۷

۱۹.۵

۹۳

حداقل مساحت قطعه تفکیکی مسکونی ۱۵۰ مترمربع

فاصله از شهر (متر)

در سال ۵۵

۴۵۴۰

۶۳۳۰

۵۰۲۰

۵۹۵۰

در سال ۸۷

۱۵۶۰

۱۸۰۰

۲۰۰

۸۰۰

مساحت محدوده (هکتار)

در سال ۵۵

۲.۰۵

۴.۹۲

۱.۵۷

۷.۱۱

در سال ۸۷

۴۵.۹

۲۵۷.۶۴

۱۸.۷۷

۱۴۶.۲۸

میزان افزایش محدوده

۴۳.۸۵

۲۵۲.۷۲

۱۷.۲

۱۳۹.۱۷

عمده ترین کاربری های جدید

اسامی

صنایع پراکنده، تصفیه خانه آب شهرسنندج

صنایع پراکنده، انبار، پست برق شهر سنندج

فرودگاه سنندج، صنایع پراکنده، انبارها، ادارات سنندج

تعاونی های مسکن شهر سنندج، صنایع پراکنده

مساحت

۲۸.۸۳

۸۸.۰۲

۱۶۰.۴

۹۶.۸۵

نوع اراضی تغییر کاربری یافته

باغ

۲.۷۸

۴۹.۸۱

۵.۷۶

۵۵.۲۵

زراعی

۲۸.۷۲

۱۷۰.۱۹

۱۰.۵

۳۸.۷۴

مرتع

۸.۸۳

۱۴.۸۶

۰

۲۵.۲۰

مجموع

۴۰.۳۳

۲۳۴.۸۶

۱۶.۲۶

۱۱۹.۱۹

* گزارش از میلاد دوستوندی

[ad_2]

لینک منبع
بازنشر توسط urbanity.ir

وزارت راه و شهرسازی در مورد راه های کردستان باید تجدیدنظر کند

[ad_1]

۱۶ May 2016 | 8:56 pm

سرویس کردستان-معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کردستان با اشاره به تلاش مجموعه دولت و اداره راه برای کار در این شرایط، تصریح کرد: راه های کردستان پاسخگوی ترافیک ترانزیتی در محورهای این استان نیست و باید وزارت راه و شهرسازی در مورد راه های استان تجدیدنظر کند.

[ad_2]

لینک منبع
بازنشر توسط urbanity.ir

تخصیص بودجه ویژه در شورای شهر برای مناطق حاشیه‌ای سنندج/۵۰ درصد کالبد شهری سنندج در نواحی غیررسمی

[ad_1]

۱۶ May 2016 | 9:02 am

سید غریب سجادی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با تشریح مشکلات نواحی حاشیه‌ای سنندج و اقدامات شورای شهر برای ساماندهی این مناطق گفت: اگر بخواهیم مشکلات سنندج را بررسی کنیم، بدون تردید کارشناسان و حتی مردم، بزرگترین مشکل شهر سنندج را حاشیه‌نشینی می‌دانند که خود این پدیده نیز چالش‌هایی به همراه دارد.

وی با بیان اینکه متاسفانه آمار صحیح و دقیقی از میزان جمعیت ساکن در نواحی حاشیه‌ای و سکونتگاه‌های غیررسمی سنندج وجود ندارد اما طبق آمار غیررسمی بالغ بر ۵۰ درصد جمعیت سنندج در حاشیه این شهر زندگی می‌کنند، افزود: همچنین طبق آمارهای مراجع رسمی ۵۰ درصد کالبد شهری سنندج برای سکونت، در حاشیه شهر قرار گرفته‌اند که شکل‌گیری این نواحی مشکلات حادی را برای شهر سنندج در بخش‌های مختلف اجتماعی، فرهنگی، عمران شهری و سایر بخش‌ها ایجاد کرده است.

سجادی درباره اقدامات و نقش شورای شهر سنندج در ساماندهی ۴ ناحیه منفصل شهری نایسر، حسن‌آباد، گریزه و ننله گفت: قاعدتا یکی از دغدغه‌های اعضای شورای شهر سنندج توجه به این نواحی منفصل شهری بوده است. متاسفانه به دلیل کمبود منابع مالی شهرداری تا پیش از سال ۹۲ اقدام خاصی در نواحی منفصل شهری و مناطق حاشیه‌ای سنندج انجام نشده بود، اما در شورای شهر دوره چهارم بر اساس همان اعتبارات ناچیز، توزیع عادلانه امکانات و بودجه در نواحی منفصل شهری و مناطق حاشیه‌ای در دستور کار قرار گرفت و بخشی از اعتبارات تخصیصی به صورت ویژه به این مناطق اختصاص یافت.

رییس شورای شهر سنندج با تاکید بر اینکه در کلیت موضوع تحول قابل توجهی در نواحی حاشیه‌ای و منفصل شهری سنندج ایجاد نشده است، درباره میزان بودجه مناطق منفصل شهری سنندج چنین اظهار کرد: طی سنوات گذشته اعتبارات برای یک منطقه خاص اختصاص نمی‌یافت بلکه بودجه برای هر یک از بخش‌های آسفالت، فضای سبز یا سایر فعالیت‌های شهری به طور جداگانه اختصاص پیدا می‌کرد؛ به عبارتی اعتبارات هر یک از نواحی به طور جداگانه مشخص نبود؛ اما در بودجه‌های ۹۴ و ۹۵ شهرداری به صورت مصداقی برای هر یک این نواحی منفصل شهری اعتبار خاص در نظر گرفته شده است به طوری که سهم فعالیت‌های شهری در هر ناحیه به طور خاص مشخص شده است.

تشکیل کمیسیون ویژه نواحی حاشیه‌ای سنندج در شورای شهر

وی افزود: همچنین از زمان آغاز دوره چهارم شورای شهر سنندج پیشنهادی مبنی بر تشکیل کمیسیون ویژه برای نواحی منفصل شهری سنندج ارایه و در صحن علنی شورا به تصویب رسید که تمرکز اساسی این کمیسیون بر اتخاذ تصمیمات و سیاست‌گذاری برای نواحی حاشیه‌ای و منفصل شهری سنندج است.

رییس شورای شهر سنندج درباره خروجی این کمیسیون نیز گفت: اعضای این کمیسیون طی بازدیدهای میدانی برخی مشکلات این مناطق را شناسایی کردند که ایجاد فضای سبز و احداث اولین سرای محله در نایسر از تصمیمات این کمیسیون بوده است.

سجادی نواحی حاشیه‌ای سنندج را به دو دوره قبل از سال ۱۳۹۰ و بعد از سال ۱۳۹۰ تقسیم کرد و افزود: از سال ۹۰ بر اساس مصوبه هیات دولت وقت شاهد الحاق ۴ ناحیه منفصل شهری نایسر، گریزه، ننله و حسن‌آباد به شهر سنندج بودیم که با این اتفاق مناطق ذکر شده که در قالب روستا مدیریت می‌شدند و فاقد امکانات زیربنایی اولیه بودند به شهر سنندج ملحق شدند؛ از طرف دیگر با الحاق این ۴ روستا به شهر، بار جمعیتی بسیار زیادی بدون سیاستگذاری و پشتوانه مدیریتی به شهر سنندج سرریز شد.

رییس شورای شهر سنندج گفت: پیش از سال ۹۰ و از اوایل انقلاب نیز به دلایل مختلف شاهد رشد حاشیه‌نشینی در اطراف سنندج بودیم و مدیریت شهری سنندج برای جلوگیری از توسعه این مناطق ضعیف بود؛ از طرف دیگر از اواسط دهه ۷۰ شاهد مهاجرت روستانشینان به سنندج بودیم.

سجادی درباره تخفیف عوارض شهرداری در نواحی منفصل شهری تصریح کرد: سیاست‌هایی در این بخش در نظر گرفته شده به طوری‌که نرخ این عوارض برای سال ۹۵ ثابت مانده اما متاسفانه این سیاست‌های تشویقی آنچنان قابل توجه نیست.

اصلاح طرح‌های جامع و تفصیلی نواحی منفصل شهری سنندج در اولویت ساماندهی این مناطق

وی با تاکید بر اینکه توانمندسازی سکونتگاه‌های غیررسمی و نواحی منفصل شهری سنندج نیازمند عزم جدید دستگاه‌های ذیربط است، درباره مهمترین تصمیمات ستاد بازآفرینی شهری استان کردستان برای این پهنه‎ها گفت: اولویت اصلی نواحی منفصل شهری نایسر، گریزه، ننله و حسن‌آباد اصلاح طرح‌ جامع و تفصیلی این مناطق است چراکه طرح‌های مدیریت شهری این مناطق در گذشته بر اساس مطالعات میدانی و کارشناسی تدوین نشده است بنابراین در جلسات ستاد بازآفرینی استان یکی از تصمیمات، بازنگری در این طرح‌ها بود که در جلسات کمیسیون ماده ۵ نیز این موضوع به صورت جدی در حال پیگیری است. البته قرار بود سیاست‌های تشویقی برای پهنه‌های منفصل شهری در نظر گرفته شود که در این خصوص هنوز تصمیم قطعی گرفته نشده است.

رییس شورای شهر سنندج تصویب انجام ممیزی نواحی منفصل شهری و حاشیه‌ای سنندج را از دیگر اقدامات شورای شهر سنندج برای این مناطق عنوان کرد و گفت: این ممیزی در منطقه نایسر و ننله توسط شهرداری انجام شد که اکنون ممیزی منطقه حاشیه‌ای بهاران توسط شرکت عمران و مسکن سازان در حال انجام است که در آینده سایر نواحی حاشیه‌ای سنندج مورد بررسی و ممیزی قرار می‌گیرند.

سجادی درباره راهکارهای رفع مشکلات زمین‌های نواحی منفصل شهری سنندج که عمدتا قول‌نامه‌ای هستند نیز گفت: در خصوص این موضوع جلسات متعددی با حضور استاندار و معاون عمرانی وزیر کشور برگزار شد حتی مجلس شورای اسلامی نیز به رفع مشکل زمین‌های قول‌نامه‌ای ورود کرد اما متاسفانه سیاست کلی در جهت رفع این چالش اتخاذ نشده است. قول‌نامه از لحاظ قضایی دلیلی بر مالکیت نیست چراکه بسیاری از این زمین‌ها به چند نفر فروخته شده و ساماندهی آنها نیز یکی از مشکلات اساسی در این مناطق است.

وی با بیان اینکه در شورای شهر سنندج مصوب شد تا شهرداری به زمین‌های قول‌نامه‌ای اجازه ساخت دهد اما سازمان بازرسی و شورای حفاظت از اراضی از اجرای این مصوبه ممانعت کرد، گفت: نتیجه ممانعت از این مصوبه رشد ساخت و سازهای غیرمجاز بود چراکه تقاضا برای مسکن و سکونت وجود دارد و تا زمانی که تقاضا وجود داشته باشد باید با سیاست‌های عرضه مسکن به آن پاسخ داد که متاسفانه در نواحی حاشیه‌ای این بخش به خوبی مدیریت نشد.

رییس شورای شهر سنندج همچنین درباره تعیین تکلیف زمین‌های دارای اسناد ثبتی با کاربری‌های غیرمسکونی اظهار کرد: مالکان زمین‌های ثبتی نواحی منفصل شهری پیش از الحاق این مناطق به شهرها و در زمانی که تحت نظارت دهیاری فعالیت می‌کردند بدون نظارت شهرداری اقدام به تفکیک و واگذار زمین خود کردند و امروز که این نواحی به شهر سنندج ملحق شدند بسیاری از مالکان اقدام به پرداخت حقوق شهرداری نمی‌کنند و شهرداری نیز اعلام می‌کند تا زمانی که مالکان زمین‌های ثبتی حقوق شهرداری را پرداخت و نسبت به افراز و تفکیک زمین‌های خود نیز اقدام نکنند اداره ثبت ماکلان زمین‌های ثبتی را به مالکیت نمی‌شناسند.  

سجادی در بخش دیگری از اظهاراتش از انشعاب‌های غیرقانونی منازل از دکل‌های برق خبرداد و گفت: بر اساس آمارهایی که ارایه می‌شود(البته صحت آن تایید یا تکذیب نمی‌شود) در شهر سنندج بالغ بر ۱۲ هزار انشعاب آب غیرمجاز وجود دارد که بسیاری از این انشعاب‌ها مربوط به نواحی منفصل شهری و حاشیه‌ای است. حال فارغ از این آمار وجود انشعاب‌های نامتعارف در این نواحی به راحتی قابل مشاهده است و به وفور وجود دارد. ضمن این که برخی از این انشعابات مربوط به گاز است که می‌تواند جان اهالی این نواحی را تهدید کند.

[ad_2]

لینک منبع
بازنشر توسط urbanity.ir

همایش الگوهای معماری بومی با تاکید بر معماری کردستان در بانه برگزار شد

[ad_1]

۱۶ May 2016 | 12:23 am

سنندج- ایرنا- اولین همایش الگوهای معماری بومی با تاکید بر معماری کردستان و تاثیر آن بر معماری شهرسازی معاصر شامگاه شنبه در دانشگاه آزاد اسلامی بانه برگزار شد.

[ad_2]

لینک منبع
بازنشر توسط urbanity.ir

برگزاری همایش الگوهای معماری بومی با تاکید بر معماری کردستان در دانشگاه آزاد اسلامی بانه

[ad_1]

۱۵ May 2016 | 4:27 pm

اولین همایش الگوهای معماری بومی با تاکید بر معماری کردستان و تاثیر آن بر معماری شهرسازی معاصر شامگاه شنبه در دانشگاه آزاد اسلامی بانه برگزار شد.

[ad_2]

لینک منبع
بازنشر توسط urbanity.ir

تشریح سند بازآفرینی کشوری در راه و شهرسازی کردستان

[ad_1]

۱۵ May 2016 | 7:55 am

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی کردستان، محمدرضا شریفی گفت: در این کارگاه یک روزه که با حضور مشاور موسسه ژیار و شهرداران و اعضای شورای اسلامی شهرهای استان در محل این اداره کل تشکیل شد، نحوه مشارکت شهرداری‌ها در عمران شهری مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

شریفی ادامه داد: هدف اصلی از برگزاری این کارگاه تشریح سند ملی بازآفرینی کشوری، آئین‌نامه‌ها، وظایف شهرداران و شوراهای اسلامی شهر و نحوه مشارکت آنها در بحث بازآفرینی بوده که با موفقیت به انجام رسید.

 وی با تاکید بر ضرورت برگزاری چنین جلساتی گفت: از آنجایی که بحث بازآفرینی شهری همکاری و همفکری تمامی دستگاه‌ها از جمله راه و شهرسازی و شهرداری‌ها را می‌طلبد، به روز بودن، بالابردن سطح آگاهی و آشنایی با جدیدترین اسناد و آئین‌نامه را رمز موفقیت این طرح اعلام کرد و برگزاری کارگاه‌های آموزشی را از جمله راه‌های رسیدن به این مهم دانست.

[ad_2]

لینک منبع
بازنشر توسط urbanity.ir

تفاهم با سازمان‌های مردم‌نهاد برای بازآفرینی پایدار نواحی هدف/معرفی ۸۲۹  واحد مناطق حاشیه‌ای به بانک‌های عامل

[ad_1]

۱۴ May 2016 | 4:19 pm

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، فرزام فاروقی با تشریح اقدامات شرکت عمران و مسکن‌سازان کردستان برای توانمندسازی مناطق حاشیه‌ای استان گفت: شرکت عمران و مسکن سازان استان کردستان به عنوان کارگزار شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران در زمینه پیگیری اجرای برنامه‌های سالیانه شرکت مادر ایفا نقش می‌کند و نیز پل ارتباطی شهرداری‌های استان و شرکت مادر در بحث بازآفرینی پایدار شهری است.

وی با بیان این‌که مهمترین عامل موفقیت برنامه‌های توانمندسازی مناطق حاشیه‌ای تعهد و الزام همه افراد یک جامعه است، افزود: در واقع  باید اساس مشارکت عمومی و درک نیاز واقعی بهسازی و ارزش آن در میان همه افراد جامعه توسعه یابد. در راستای این هدف شرکت عمران و مسکن‌سازان استان کردستان تفاهم‌نامه‌هایی با دستگاه‌های اجرایی و سازمان‌های غیردولتی مردم نهاد (NGO ) در راستای بازآفرینی پایدار نواحی هدف مرتبط منعقد کرده است.

مدیرعامل شرکت عمران و مسکن‌سازان کردستان گفت: همچنین مشکلات و برنامه‌های توانمندسازی نواحی با هدف استفاده از ظرفیت‌های تمامی دستگاه‌های اجرایی در جلسات ستادهای بازآفرینی شهرستان و استان کردستان نیز بررسی می‌شود.

فاروقی در پاسخ به این سوال که مهمترین چالش کالبدی و معماری شهری نواحی حاشیه‌ای استان کردستان چیست گفت: عدم رعایت اصول شهرسازی و معماری درتفکیک قطعات، کمبود سرانه فضاهای خدماتی نظیر کابری‌های آموزشی – بهداشتی،  فضای سبز و اماکن تفریحی، ناهمگونی و کیفیت پایین مصالح، کیفیت نامناسب ساخت مسکن، سیمای نامطلوب و نامناسب بودن معابر مهمترین مشکلات کالبدی در مناطق حاشیه‌ای کردستان و به طور خاص سنندج است.

وی همچنین درباره مشوق‌های در نظر گرفته شده برای احیای بافت‌های آسیب‌پذیر این مناطق گفت: بر اساس سیاست‌های شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران در اجرای برنامه‌های مصوب طی سال ۹۴ ارایه تسهیلات در جهت نوسازی این مناطق در دستور کار قرار گرفت.

مدیرعامل شرکت عمران و مسکن‌سازان کردستان درپاسخ به این سوال که چه تعداد از واحدهای مسکونی بافت‌های حاشیه‌ای برای دریافت تسهیلات نوسازی و بهسازی به بانک‌های عامل معرفی شدند، گفت: در سطح استان کردستان ۸۲۹  واحد در مناطق حاشیه‌ای به بانک‌های عامل معرفی شده‌اند تا شرایط بهتری را برای بهسازی آن‌ها فراهم کنیم زیرا معتقدیم این روند به توانمندسازی و افزایش کیفیت زندگی مردم کمک خواهد کرد.

فاروقی گفت: در استان کردستان برای اجرایی کردن برنامه‌های شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران ستادهای بازآفرینی استانی و شهرستانی تقویت شد که جلسات این ستاد‌ها به صورت منظم برگزار می‌شود. در این جلسات مشکلات مختلف سکونتگاه‌ها بررسی و راه‌حل‌هایی برای به‌سازی آن‌ها در نظر گرفته می‌شود که امیدواریم در راستای ستاد ملی بازآفرینی، بتوانیم در سطح استان فعالیت‌های مثمرثمری برای ساماندهی این مناطق داشته باشیم.

وی همچنین از برگزاری نشست‌ها و کارگاه‌های تخصصی توانمندسازی پهنه‌های حاشیه‌ای با حضور متخصصان و حرفه‌مندان در کردستان خبر داد و با تاکید بر نقش مشارکت‌های مردم در توانمندسازی سکونت‌های غیررسمی افزود: طی یک‌سال گذشته از ظرفیت تشکل‌های مردم نهاد در زمینه اجرایی کردن اهداف سند ملی بازآفرینی با مشارکت ساکنان محدوده‌های هدف استفاده شد.

[ad_2]

لینک منبع
بازنشر توسط urbanity.ir

آگهی مناقصه انجام تعمیرات و بازسازی کامل ماشین آلات داره کل راه و شهرسازی استان کردستان

[ad_1]

۱۴ May 2016 | 1:52 pm

تین نیوز | آگهی مناقصه انجام تعمیرات اعم از جزیی و اساسی و بازسازی کامل ماشین آلات (سنگین٬نیمه سنگین )در کارگاه ماشین آلات توسط اداره کل راه و شهرسازی استان کردستان در یک مرحله با برآورد مالی ۹۶۵۰۰۰۰۰۰۰ریال برگزار می شود.
تاریخ بازگشایی پاکات
۴ / ۳ / ۱۳۹۵ – چهارم خرداد ماه یک هزار و سیصد و نود و پنج
مهلت ارسال پیشنهاد
۳ / ۳ / ۱۳۹۵ – سوم خرداد ماه یک هزار و سیصد و نود و پنج
مهلت دریافت اسناد
۳۰ / ۲ / ۱۳۹۵ – سی ام اردیبهشت ماه یک هزار و سیصد و نود و پنج
تاریخ اعتبار پیشنهاد
۴ / ۶ / ۱۳۹۵ – …

[ad_2]

لینک منبع
بازنشر توسط urbanity.ir

آگهی مناقصه خرید ۱۰۰۰ شاخه تیغه ۱۳ سوراخه کانادایی اداره کل راه و شهرسازی استان کردستان

[ad_1]

۱۴ May 2016 | 1:59 pm

تین نیوز | آگهی مناقصه خرید ۱۰۰۰ شاخه تیغه ۱۳ سوراخه کانادایی و تعداد ۵۰۰ شاخه تیغه ۱۵ سوراخه کانادایی توسط اداره کل راه و شهرسازی استان کردستان دریک مرحله برگزار می شود.
تاریخ بازگشایی پاکات
۴ / ۳ / ۱۳۹۵ – چهارم خرداد ماه یک هزار و سیصد و نود و پنج
مهلت ارسال پیشنهاد
۳ / ۳ / ۱۳۹۵ – سوم خرداد ماه یک هزار و سیصد و نود و پنج
مهلت دریافت اسناد
۳۰ / ۲ / ۱۳۹۵ – سی ام اردیبهشت ماه یک هزار و سیصد و نود و پنج
تاریخ اعتبار پیشنهاد
۴ / ۶ / ۱۳۹۵ – چهارم شهریور ماه یک هزار و سیصد و نود و پنج
محل …

[ad_2]

لینک منبع
بازنشر توسط urbanity.ir

پوسته وردپرس